Menskopp och tampong. Foto: Unni Zetterling

Baaam tröttnade på dåliga genrebilder av mens – skänker egna till bildbyråer

Genrebilder på mensprodukter är ofta krispigt vita och förekommer någon vätska alls är den blå och långt från verkligheten. Det fick plattformen Baaam att ta fram egna genrebilder som realistiskt framställer mens. För att fira Internationella mensdagen 28 maj skänks alla bilder gratis till bildbyråer så att fler kan ta del av dem.

Den som någon gång försökt hitta genrebilder av mens, bindor och menskoppar vet att jakten lätt blir svår. Vita bindor och snustorra tamponger är långt från hur verkligheten ser ut. Och finns det någon vätska är den inte sällan blå snarare än röd

-  Allt det bidrar till att bilden av den riktiga, blodiga mensen är något skamligt som ska döljas. Det är ett tabu som vi gemensamt måste bryta, säger Baaams redaktionschef Nathalie Mark.

Plattformen Baaam har länge engagerat sig i frågor som rör kvinnohälsa och har bland annat startat initiativet Menssplaining.se för att en gång för alla folkbilda om mens.

Verkliga bilder ska normalisera mensen

Baaam bestämde sig nu för att ta saken i egna händer och har låtit producera en rad bilder och videos på bindor, tamponger och menskoppar med verklighetstrogen mens. För att ännu fler ska kunna vara med och avdramatisera mensen skänker Baaam nu alla bilder gratis till bildbyråer som TT.

- Den enda vinsten i detta är om vi gemensamt som samhälle kan normalisera bilden av något som hälften av jordens befolkning hanterar i sin vardag, hela tiden. När jag gick i högstadiet fick man gömma tampongen i fickan när man gick på toa och sen linda in den i metervis med papper. Det borde inte behövas år 2021, säger Nathalie Mark.

Vill du använda bilderna redan i dag finns de tillgängliga på tinyurl.com/mensbilder och ange Baaam/Unni Zetterling som fotocredd.

Om Baam

Baaam vänder sig till kvinnor mellan 20-35 år och har även tidigare tagit grepp om folkbildning kring mens och folksjukdomar. I kampanjen Menssplaining.se gjorde Baaam och systertidningen Frida 2019 gemensam sak för att en gång för alla folkbilda om mens. I projektet startades Menspodden, där allt från endometrios till PCOS reddes ut med experter, och det togs även fram ett ”Är din mens normal”-test i samarbete med Karolinska Institutet för att hjälpa menstruerande att få den vård de har rätt till.

I Aller media ingår också de två ledande content marketing-företagen Make Your Mark och OTW samt kommunikationsbyrån Narva, alla en del av det nordiska byrånätverket Ahead Group, samt e-handelsföretagen Skapamer och My Perfect Day. Aller media är ett helägt dotterbolag till Aller Holding med verksamhet i Sverige, Danmark, Norge och Finland.

Läs mer på aller.se, makeyourmark.se, otw.se, narva.se, skapamer.se, myperfectday.se