Tv på hotell snart lika bra som hemma

Tv på hotell snart lika bra som hemma

Allente lanserar i sommar en tjänst som ger hotellgäster en helt ny tv-upplevelse, med samma känsla som hemma i tv-soffan. ”Vi har utvecklat en tjänst som ger gästen en lika bra tv-upplevelse som hemma, med en klart minskad komplexitet för hotellen” säger Roger von Zernichow, B2B-direktör på Allente.

Tv-distributören Allente, sammanslagningen av Canal Digital och Viasat Consumer, lanserar i sommar en tjänst som riktar sig mot hotellbranschen i Norden. Med tjänsten, som är en en app utvecklad för Androids tv-plattform, kan hotellen ge sina gäster en lika bra tv-upplevelse som hemma i tv-soffan.

Roger von Zernichow, B2B-direktör på Allente: ”Kvaliteten på in-room underhållningen är viktig när man bor på hotell, både när man reser ensam och med andra. Vi har därför utvecklat en tjänst som ger gästen en lika bra tv-upplevelse som hemma, med en klart minskad komplexitet för hotellen.”

Den nya appen är baserad och byggd på Androidplattformen för tv, och kommer att lanseras i hela Norden. Tjänsten innebär en större flexibilitet i valet av kanaler, och ger gästen möjlighet att bläddra i innehållet på ett helt nytt sätt, pausa och spola i programmen, och även titta på sändningar man missat. Även hotellets egen information integreras i tjänsten på ett lättillgängligt sätt, liksom tillgången till olika sajter som kan intressera gästen.

Förenkling för hotellen

Att kunna erbjuda tv har hittills inneburit stora kostnader för hotellen, både vad gäller installation och underhåll. Med den nya tjänsten krävs bara en kompatibel tv och en internet-uppkoppling, så är innehållet redo att visas på rummen.

I ett första steg är tjänsten utvecklad för Philips tv-apparater, medan LG och Samsung ligger något senare i utrullningen.

Mikael da Fonseca, försäljningsdirektör Norden och Baltikum på Philips Professional Display Solutions: ”Det här projektet är ett stort steg framåt i utvecklingen av TV-upplevelsen utanför hemmet, både på hotell och publika platser. Partnerskapet med Allente har varit otroligt givande då vi båda arbetar i den yttersta framkanten inom teknologin och jag ser fram emot att få lansera den nya innovationen på Philips Professionella Mediasuite TV. Med denna lösning kan vi tillsammans tillgodose allas behov – TV on demand, linjära kanaler och gästens egna innehåll via vår Chromecast Built-in.”

Nästa steg sjukhus och äldreboenden

Att lansera tjänsten mot hotell i Norden är ett första steg i utrullningen av tjänsten. Näst på listan står institutioner som sjukhus och äldreboenden.

Roger von Zernichow: ”Medan vi rullar ut denna tjänst mot hotell-branschen, tittar vi också på hur vi ska kunna inkludera fler kategorier, och där står institutioner först i kö. Vi har också en hel del spännande utveckling av tjänsten på gång, som vi ser fram emot att presentera under utrullningens gång.”

Mer information om tjänsten finns här.