Allente 1 tv-box och fjärrkontroll

Prisbelönt tv-box lanseras på svenska marknaden

Den nordiska tv-distributören Allente, sammanslagningen av Viasat och Canal Digital, lanserar nu sin tv-box Allente 1. Boxen var en av de första att integrera Google Common Broadcast Stack i en Androidbaserad tv-box, vilket innebär att den är en del av Googles ekosystem av röst- och tv-tjänster. Allente 1 lanseras i de nordiska länderna under 2022, med start i Sverige idag. “Lanseringen av Allente 1 är en viktig milstolpe för oss, våra kunder och våra partners”, säger Allentes teknologichef Jon Espen Nergård.

Allentes nya tv-box Allente 1 fick mycket uppmärksamhet redan innan lanseringen, när bolagets teknologichef Jon Espen Nergård blev utsedd till Video Technologist of the Year för arbetet med att på rekordtid integrera Google Common Broadcast Stack i boxen. När boxen nu är redo att möta den svenska marknaden är det med fördubblad kapacitet och minne jämfört med Allentes tidigare box OnePlace, vilket gör den snabbare och stabilare vad gäller navigering, kanalbyte och allmän prestanda. Allente 1 är liksom OnePlace en Androidbaserad box och därför en del av Googles ekosystem med support för YouTube, Google Play, Chromecast, Google röstsök, Google Assistant och gaming-plattformen Stadia.

Allente 1 lanseras i de nordiska länderna under 2022, med start i Sverige idag. Under året kommer det också att adderas tjänster i boxen för att maximera tv-upplevelsen.

“Lanseringen av Allente 1 är en viktig milstolpe för oss, våra kunder och våra partners. Denna box gör sig både bra i hemmet med sin slimmade design, och ger en tv-upplevelse som vi vet att våra kunder kommer att uppskatta, med snabb och stabil navigering mellan kanaler och streamingtjänster. Vi ser otroligt mycket fram emot att få presentera denna tv-box för våra kunder under 2022, med start i Sverige idag,” säger Jon Espen Nergård, teknologichef på Allente.

Om du som journalist vill testa tv-boxen Allente 1, så hör av dig till oss.