Foto: Discovery

Nytt Discovery-avtal säkrar Allsvenskan för Allentes kunder

Allente har kommit överens med Discovery Networks om ett nytt avtal för att distribuera underhållning och sport i världsklass. Lanseringen sker inom kort och innebär att discovery+ Total, med bland annat 480 matcher från Allsvenskan och Superettan, inkluderas i Allentes Premium-paket. Allentes kunder har nu också möjlighet att köpa tre olika tillvalspaket från discovery+, något som tidigare bara varit möjligt för Viasat-kunderna.

Allente är resultatet av sammanslagningen av Viasat och Canal Digital, två varumärken som försett svenska hem med högkvalitativ tv-underhållning i över 30 år. Lagom till höstens tv-kvällar kan bolaget berätta att man slutit ett distributionsavtal med Discovery Networks som bland annat äger Kanal 5 och streamingtjänsten discovery+, med rättigheter till bland annat Allsvenskan och Superettan.

Avtalet innebär att alla Allentes kunder fortsatt kan ta del av Discoverys kanaler, och nu också kan lägga till allt innehåll från discovery+, något som tidigare bara varit möjligt för Viasat-kunderna.

Allsvenskan för Premium-kunder

Allente inkluderar dessutom discovery+ Total i sitt Premium-paket, vilket innebär full tillgång till sammanlagt 480 matcher från Allsvenskan och Superettan, alla sändningar från vinter-OS i Peking i februari, och succéserier som Wahlgrens värld, Alla mot alla och Över Atlanten. Detta ger många fotbollsfans en anledning att jubla, eftersom det innebär att Allente som enda distributör erbjuder Allsvenskan och Premier League i samma tv-paket.

”När vi nu kan presentera ett långsiktigt avtal med Discovery, där både det linjära innehållet och allt innehåll från discovery+ blir tillgängligt för våra kunder, gör vi det med stor glädje eftersom vi vet hur mycket våra kunder uppskattar Discoverys breda utbud av sport och underhållning. Att vi dessutom som enda distributör kan inkludera discovery+ Total i vårt största och mycket populära tv-paket Premium gör oss både stolta och glada för våra kunders räkning”, säger Mahmoud Mustapha, CCO på Allente.

”Långsiktiga partnerskap blir allt viktigare i den snabbrörliga tv-branschen, och Allentes partnerskap med Discovery är ett perfekt exempel på hur man tillsammans kan skapa värde för kunderna. Vi är därför extra glada över att kunna presentera detta avtal”, säger Jonas Gustafsson, CEO på Allente.

Fler linjära kanaler under hösten

Senare i höst får också Allentes Premium-kunder som aktiverar discovery+ Total tillgång till Discoverys åtta linjära extrakanaler med alla matcher från Allsvenskan och Superettan.

Allente lanserar också under hösten de populära tv-kanalerna Eurosport 1 och Eurosport 2, något som varit mycket efterfrågat av de Viasat-kunder som tidigare inte haft tillgång till dessa kanaler.

”Vi är mycket nöjda med att ha nått ett långsiktigt avtal med Allente. Nu kan alla Allente-kunder se fram emot mer av Sveriges mest älskade underhållning och den bästa svenska fotbollen”, säger James Gibbons, EVP och GM Discovery UK & Nordics.

”Det är så klart glädjande att kunna erbjuda tittarna hela Allsvenskan och Superettan och ge dem möjlighet att följa varenda minut från jakten på guld under vinter-OS i Peking. Dessutom har vi en spännande höst framför oss med starka lokala produktioner såsom nylanseringen av succéserien Mullvaden, en ny säsong av Alla mot alla samt tidigare SVT-serien Vem tror du att du är, säger Sanny Ekstrand, Operativ chef Discovery Sweden.