Therese Mellin, B2B-direkör på Allente

Förändringar inom Allente: Ny B2B-direktör och omstrukturering av ledningen

Tv- och streamingbolaget Allente annonserar idag organisationsförändringar inom Business to Business och ledningsgruppen.

Therese Mellin har utnämnts till B2B-direktör, efter att ha haft rollen som tillförordnad sedan början av 2024. Therese var tidigare chef för Allentes kundservice på nordisk nivå, och har även haft seniora positioner inom säljorganisationen.

”Therese har visat på enastående ledarskap och har från dag ett visat sig vara den perfekta kandidaten för denna roll. Under hennes ledning har vi inte bara säkrat nya, lönsamma kunder inom hotellbranschen, hennes team har också överträffat målen för offentlig visning, vilket resulterade i en mycket framgångsrik sommar med både Fotbolls-EM och OS. Jag vill varmt gratulera Therese till hennes välförtjänta nya position”, säger Mahmoud Mustapha, tf VD för Allente.

Även inom ledningsgruppen väntar förändringar. När Mahmoud Mustapha tog över VD-rollen för Allente i juni, blev hans roll som CCMO (Chief Commercial & Marketing Officer) ledig. Bolaget har nu bestämt sig för att dela upp den kommersiella funktionen i två separata funktioner: 1) B2C Sales och B2B, och 2) Business Management, Customer och Marketing.

Förändringen av den kommersiella funktionen syftar till att skapa en plattare och mer integrerad organisationsstruktur, något som är avgörande för den framtida transformationsresan Allente står inför.

Ansvarig för B2C Sales och B2B blir Roger von Zernichow, med titeln tillförordnad Chief Sales Officer. Roger, som för närvarande är Försäljnings- och E-handelschef, kommer i sin nya roll även att ansvara för B2B-verksamheten.

Victor Liljeroth tar rollen som tillförordnad Chief Market Officer. Victor, som i dagsläget är Chef för Business Management, kommer i sin nya roll att ansvara för områdena Business Management, Customer och Marketing.

Både Roger och Victor kommer att ingå i ledningsgruppen och rapportera direkt till Mahmoud Mustapha.

”Jag vill önska Roger och Victor varmt välkomna till sina nya roller och till Allentes ledningsgrupp. De är båda erfarna och kompetenta ledare med betydande framgångar i bagaget, och jag ser fram emot att på nära håll följa deras fortsatta bidrag till Allente”, säger Mahmoud Mustapha.

Både Therese Mellin, Roger von Zernichow och Victor Liljeroth tillträder sina roller med omedelbar verkan.

Allentes ledningsgrupp:

• Mahmoud Mustapha, tf VD
  • Helge Øien, Chief Financial Officer
  • Jon Espen Nergård, Chief Technology Officer
  • Elisabeth Monrad-Hansen Lorentzen, tf Chief People Officer
  • Michael Bärlin, Chief Content Officer
  • Helge Olav Bergan, Chief Legal Officer
  • Maja Wikman Ulrich, Chief PR & Communications Officer
  • Victor Liljeroth, tf Chief Market Officer
  • Roger von Zernichow, tf Chief Sales Officer

Ämnen

Allente är en nordisk tv-distributör som erbjuder tv- och streaminglösningar av hög kvalitet via satellit och bredband till en miljon kunder i Sverige, Norge, Danmark och Finland. Företaget grundades i maj 2020 efter en sammanslagning av Canal Digital och Viasat Consumer. Allente har huvudkontor i Stockholm och Oslo, tf VD är Mahmoud Mustapha. Företaget ägs 50/50 av Telenor Group och Viaplay Group.