Mahmoud Mustapha, CCO Allente

Förändringar i ledningen hos Allente

Tv-distributören Allente (sammanslagningen av bolagen Canal Digital och Viasat Consumer) möblerar om i sin ledningsgrupp för att bättre kunna ta tillvara potentialen både i den existerande affären och i nya affärsområden. Förändringen innebär att Allentes kommersiella enhet slås ihop med marknadsenheten, under ledning av bolagets Chief Commercial Officer Mahmoud Mustapha.

Den sammanslagna divisionen kommer att ansvara för produkt- och varumärkesstrategier samt alla kommersiella marknadsaktiviteter för både B2C och B2B i Allentes fyra marknader (Sverige, Norge, Danmark, Finland). Sammanslagningen är ett led i att ytterligare öka fokus på kunder och partners inför lanseringen av Allente som konsumentvarumärke, och genom det maximera värdet av både den existerande affären och nya affärsområden.

I samband med detta kommer också Allentes nuvarande kommunikationsdirektör Maja Wikman Ulrich att flytta in i Allentes ledningsgrupp, som Chief PR and Communications Officer. Även detta ett led i att ytterligare stärka bolagets varumärkesfokus.

Bjørn Ivar Moen, CEO Allente: ”Att sätta samman Commercial och Marketing i en gemensam enhet är som att tillföra raketbränsle till bolaget, som kommer att kunna arbeta både snabbare och mer fokuserat gentemot både kunder och partners. Vi rör oss på en marknad som är under konstant förändring, men som framförallt erbjuder stora möjligheter, med ett ökat tittande och intresse för kvalitetsunderhållning. Det är den potentialen vi vill tillvarata genom att skapa en stark kommersiell enhet, med stort fokus på Allente som varumärke. Med Mahmoud vid rodret för denna enhet, och Maja som stärker upp i ledningsgruppen, har vi tagit ytterligare ett steg i rätt riktning för Allente.”

Mahmoud Mustapha, CCO Allente: ”Få saker har imponerat på mig så mycket som den kapacitet våra medarbetare har visat för att bidra till att denna merger ska bli lyckad, och ge mervärde åt våra kunder och partners, mitt i en pandemi som inte har lämnat någon oberörd. När jag nu får chansen att låta medarbetarna inom Commercial och Marketing jobba ännu tätare tillsammans, vet jag med säkerhet att vi inte bara kommer att ha det ännu roligare på jobbet, utan också hitta lösningar och idéer som kommer att vara till stor glädje för våra kunder och partners.”

Maja Wikman Ulrich, Chief PR and Communications Officer Allente (from 1 januari): ”När jag började på Allente sade jag att det var som att komma till en startup med muskler, och det har verkligen visat sig vara sant. Den framåtanda och innovationslust som finns på Allente är unik, samtidigt som bolaget aldrig tappar fokus på att utveckla och förbättra erbjudandet för de existerande 1,2 miljonerna kunder. Att nu kunna bidra med mina perspektiv i Allentes ledningsgrupp känns som en lyxig och välkommen möjlighet.”

Den nya organisationen träder i kraft den 1 januari 2021. Anna Pradzynska, nuvarande Chief Marketing Officer, kommer att lämna Allente, men stannar kvar för att supporta organisationen under en övergångsperiod.

Bjørn Ivar Moen: "Anna är en av arkitekterna bakom denna förändring, och har beslutat att lämna bolaget som en följd av förändringen. Anna kommer att vara en del av bolaget en bit in i 2021, för att förbereda lanseringen av Allente som varumärke. Vi kommer att sakna henne massor, och ser fram emot att tacka av henne ordentligt när den tiden kommer."

Ledningsgruppen för Allente ser efter 1 januari 2021 ut som följer:

Chief Executive Officer (CEO): Bjørn Ivar Moen

Chief Financial Officer & Head of Operations (CFO & HOO): Jonas Gustafsson