Allente utvidgar kungariket i sin nya kampanj

Allente utvidgar kungariket i sin nya kampanj

Nu lanserar Allente sin nya kampanj, King of Entertainment. Den ska öka kännedomen om företaget som totalleverantör av underhållning – inte bara tv, utan också streaming och digitala tjänster. «Vi ger användarna allt de behöver, på ett ställe», säger Allente.

För drygt två år sedan såg Allente dagens ljus, när Canal Digital och Viasat slogs ihop till ett gemensamt varumärke. Sedan dess har Allente – som bland annat erbjuder tv-kanaler, streamingtjänster och bredband – jobbat för att bygga kännedom om bolagets uppstickarroll på tv-och streamingmarknaden.

Allentes nya kampanj, «King of Entertainment», bygger vidare på bolagets förra satsning, «King of TV». Namnbytet visar att det inte bara handlar om tv:

«Vårt nya koncept omfamnar hela det underhållningsuniversum som Allentes kunder får ta del av. Genom att prata om «underhållning», och inte bara «tv», signalerar vi att Allente är en plattform för ett brett urval av underhållning: självfallet tv-kanaler, men också ständigt nya streaming- och bredbandsprodukter, som Allente Stream och Allente Streaming Hub, vår egen Google TV™ streamingdongel», säger Caroline Størmer-Nilsen, nordisk direktör för Brand & Marketing hos Allente.

«Vår ambition om att bli störst i Norden på underhållning gör att fokuset framåt är att skapa uppmärksamhet och kännedom. Vi bygger därför vidare på «King of …»-konceptet, eftersom det lyckades bra med att skapa uppmärksamhet runt vårt varumärke i förra rundan. Men nu vill vi berätta ännu tydligare att vi ger användarna allt de behöver på ett ställe, så att de blir kungar av underhållning», fortsätter Størmer-Nilsen.

«Därför låter vi också «King of Entertainment»-kampanjen präglas av enkelhet, både visuellt och dramaturgiskt. Vi säger inte så mycket, och låter hellre tittarna få med sig ett litet «poff» på vägen – som vi hoppas och tror att de kommer ihåg», avslutar Caroline Størmer-Nilsen.

Färg som sticker ut

Kampanjen som syns på TV, i digitala kanaler och i print förstärks av den varma och för branschen lite ovanliga färgen orange.

«Det är svårt att se skillnad på olika aktörer och vi vill verkligen hitta ett unikt uttryck som vi kan äga. Med den orangea färgen och den karaktäristiska kungen sticker vi ut och skapar igenkänning. Och att jobba med humor är ju en självklarhet när vi pratar underhållning i korta format», förklarar Eva Borgström, AD på BLCK.

"King of Entertainment" är utarbetat av BLCK Communication, och är den första kampanjen som Allente gör tillsammans med BLCK sedan samarbetet startade våren 2023. Den kommer att rulla i både Sverige, Norge och Danmark i höst.

Arbetsgrupp:

BLCK Communication