Helge Øien, CFO Allente från 1 september 2021

Allente utser ny CFO

Tidigare i sommar meddelade den nordiska tv-distributören Allente att Jonas Gustafsson tar över VD-rollen för bolaget efter ett framgångsrikt första år sedan sammanslagningen av Canal Digital och Viasat Consumer. Då Jonas Gustafsson tidigare hade en CFO-roll inom Allente, har bolaget nu utsett Helge Øien till ny CFO, med start 1 september 2021. Helge Øien kommer närmast från en roll som CFO för Telenor Myanmar, och var dessförinnan verksam inom finansavdelingen i Telenor Group, inklusive M&A- och Investor Relations.

”Helge Øiens bakgrund och breda kompetens är den perfekta matchningen för Allente när vi tar nästa steg i vår tillväxtresa och breddar vårt erbjudande under hösten. Helge kommer att möta ett ungt, framgångsrikt bolag med ett fantastiskt team, och vi önskar honom varmt välkommen”, säger Jonas Gustafsson.

”Att ta ett steg in i den snabbrörliga tv-branschen blir en spännande utmaning, som jag ser mycket fram emot. Allente är ett bolag med stora ambitioner, som haft en flygande start trots att det grundades mitt under en pandemi, och jag glädjer mig åt att nu kunna vara med och fortsätta bygga bolaget”, säger Helge Øien.

Allentes tillförordnade CFO Ivan Busk Ginnerup återgår till rollen som Business & Financial Control Director för bolaget när Helge Øien tillträder den 1 september.