Expert avråder: Bind inte bolåneräntan i höst

Expert avråder: Bind inte bolåneräntan i höst

Riksbanken har upprepade gånger meddelat att räntan kommer höjas vid årsskiftet. Men experterna tror annat, en av dem är Frida Bratt, sparekonom på Nordnet. Hon avråder bolånekunder från att binda räntan.

Nytt budskap från Riksbanken menar på att räntan kommer höjas vid årsskiftet, detta skulle då bli andra gången på ett år.

Få bedömare tror att så är fallet. Frida Bratt, sparekonom på Nordnet menar att världsekonomin håller på att mättas av. Det vore därför oklokt av Riksbanken att höja räntan eftersom det skulle kyla ned ekonomin ännu mer.

– Även om Riksbanken lyckas höja en gång så kommer räntan fortfarande vara på historiskt låga nivåer, menar Frida Bratt.

Hon rekommenderar därför att låna till rörlig ränta. Historiskt sett har en bunden ränta ansetts vara en billig försäkring, men då binder du dig också till banken och tappar möjligheten att förhandla. Rådet till svenska bolånetagare är istället att spara pengarna de tjänar på att ha en rörlig ränta på ett sparkonto. Den dagen räntorna stiger kommer pengarna finnas där som en trygghet.

Läs hela artikeln på Svenska Dagbladet.