Bildkälla: Tobin Properties. Arkitekt Semrén & Månsson.

​Eneo tecknar energiköpsavtal med Tobin Properties

Det nyproducerade bostadsprojektet Äril i Norra Djurgårdsstaden kommer att förses med värme och varmvatten från geoenergi när Eneo Solutions tecknar energiköpsavtal med fastighetsutvecklaren Tobin Properties.

Just nu byggs de 76 bostäderna i det nya kvarteret Brofästet i Norra Djurgårdsstaden. Arkitektur, hållbarhet och låg energiförbrukning ligger i fokus när Tobin Properties utvecklar Äril. Genom lokalproducerad geoenergi vill man sänka energiförbrukningen och inspirera till ökat hållbarhetsengagemang.

”Vi vill inspirera till hållbart byggande och gröna lösningar i samhället. Med Eneos lösning kommer bostadsrättsföreningen få miljövänlig energi till ett förutsägbart pris. Dessutom har vi nu säkrat en trygg och smidig överlämning till bostadsrättsföreningen”, säger Anna Grinneby, projekteringschef på Tobin Properties.

Eneo har erfarenhet från liknande energiprojekt vid nybyggnation. Energiköpsavtalet möjliggör för en enkel överlämning till bostadsrättsföreningen då Eneo investerar och ansvarar för anläggningen.

”Byggprojekt är komplexa och vi vet att det är viktigt för fastighetsutvecklare att kunna erbjuda en trygg lösning till bostadsrättsföreningen. Med tidigare erfarenhet från utvecklingsprojekt kan vi bygga en energimässigt effektiv lösning som ger förutsägbarhet och långsiktig trygghet”, säger Wilhelm Löwenhielm, VD på Eneo.

Om Tobin Properties:

Tobin Properties är ett fastighetsutvecklingsföretag vars affärsidé är att skapa väldesignade bostäder med funktionella lösningar utifrån medvetna människors behov. Tobin Properties projektportfölj består av utvecklingsprojekt om ett bedömt totalt utvecklat värde om cirka 13 900 MSEK fördelat på 2 683 bostäder varav 406 är i produktion.

Läs mer om Tobin Properties

Affärspartner inom solceller och geoenergi

Eneo gör det enkelt för fastighetsägare att bli en del av revolutionen inom småskalig energi. Vi hjälper våra kunder med allt från att utveckla en strategi till att få solceller och geoenergi som en enkel tjänst. Eneo grundades 2013 och ägs av sina anställda samt två svenska investeringsbolag.

Läs mer om Eneo.