Öppen marknad kräver goda kundrelationer

Vi lever i en tid där marknadsvillkoren är i ständig rörelse och där kunderna mer än någonsin tidigare omvärderar sina leverantörer. För företagen innebär det att man måste hitta nya vägar att knyta kunderna till sig på ett långsiktigt sätt. Fyrfasen Energi är ett av de bolag som arbetar på en allt mer konkurrensutsatt och internationell marknad.

”När den nordiska slutkundsmarknaden öppnas  är det viktigt att våra kunder känner förtroende för oss, och där är tillgänglighet en viktig bit. Det är otroligt viktigt för oss som energibolag att vårda våra kundrelationer. Kampen om kunderna kommer bli tuffare, helt klart”, säger Greger Gustin, Säljchef & Marknadsansvarig på Fyrfasen Energi.

För Fyrfasen Energi innebär den nya marknaden att man bland annat lyfter fram nya kontaktvägar. QR-koder och mobilanpassad webb är exempel på hur man gör det lättare för kunden att ta kontakt. ”Det är även därför vi väljer att arbeta med Alfanummer. Att kunden minns vårt telefonnummer är värdefullt för oss. Det har visat sig vara lönsamt att ha vårt namn som nummer”, menar Greger Gustin.

Fyrfasen Energi är ett elhandelsbolag, grundat 1998, som levererar el till kunder i hela Sverige. Som ett litet företag med rötterna i Norrland värdesätter Fyrfasen Energi enkelhet och personlighet i kontakten med kunderna. Alfanummer, telefonnummer med namn eller ord istället för siffror, är inte bara enkelt, det är även en konkurrensfördel när bolaget nu riktar sig mot en internationell marknad. För Fyrfasen är Alfanummer en del av en långsiktig strategi enligt Greger Gustin:

”När vi blir en del av den nordiska slutkundsmarknaden är det nödvändigt för oss att alla kan ringa oss. 0771-FYRFASEN man ringa, oavsett vilket land man bor i. Dessutom är det ett bra sätt att etablera vårt varumärke ytterligare. Alla bitar är viktiga.”

• alfanummer
  • alfatell