För att hantera publikmängderna under långfredagen och påskafton har arrangörerna bland annat valt att behålla bredare gångar mellan montrarna.

Stor chans till publikrekord på Bilsport Performance & Custom Motor Show 2022

Förköpen av biljetter till påskens stora motormässa på Elmia, Jönköping, slår alla rekord. Räkna med väldigt stora tillströmningar av besökare, framför allt på långfredagen och påskafton.

– Då vi väntar oss storpublik har vi vidtagit en del åtgärder för att göra besöket så trivsamt som möjligt. Några av åtgärderna är bland annat bredare gångar, extra entréer och nya vändkors för en snabbare inpassage, förklarar projektledare Hans-Ove Boberg.

Publiktrycket på söndagen och måndagen är betydligt mindre, så det blir lättare att ta sig fram bland montrarna och att få utrymme att se utställningsfordonen ordentligt.

– Är det möjligt så rekommenderar vi att man väljer att besöka BPCMS 2022 på påskdagen eller annandagen, säger Daniel Lindstedt som är eventchef hos arrangören Albinsson & Sjöberg.

– Det är så klart väldigt roligt att mässan drar så mycket publik. Det är tydligt att det finns ett uppdämt behov av den här typen av arrangemang efter pandemirestriktionerna. Förköpen av biljetter sker i en takt vi inte varit med om tidigare i mässans historia, fortsätter han.

Bilsport Performance & Custom Motor Show, eller BPCMS, arrangeras årligen av det Karlskronabaserade motorförlaget Albinsson & Sjöberg. På mässan visar entusiaster och företag från bilhobbyns alla grenar upp vad som är på gång inför det kommande året. Ombyggda bilar, motorcyklar och lastbilar varvas med spännande produkter och spektakulära uppvisningar.

Runt 80.000 personer besöker mässan varje år och stundom kan det vara tight i gångarna mellan montrarna.

Vill man ge sig själv lite utrymme och lugn och ro kan det vara en god idé att välja att besöka mässan på söndagen och måndagen. De är betydligt lugnare än fredagen och lördagen.