Saab 9000 Ecosport visades 1992 med flera tekniska innovationer, som en förlaga till 9000 CS Aero. (Foto: Saab)

Saabs hyllade 40-åring firas på Custom Motor Show

Det handlar om svensk industrihistoria, och enligt många den totalt sett bästa bilen som byggts i Trollhättan. Saab 9000 fyller 40 år, och det firas på Custom Motor Show i Jönköping under påskhelgen.

Den 24 maj 1984 fick motorpressen bekanta sig med nya Saab 9000. En bil som imponerade med smart paketering, kraftfull turbomotor och underhållande köregenskaper.

Tidigt blev Saab 9000 en favorit på svenska vägar och en vanligt förekommande syn. Men det var några årtionden sedan – 2024 är Saab 9000 en bil för entusiaster.

På Custom Motor Show firar vi världens kanske bästa Saab genom att visa fem vitt skilda exemplar:

– Saab 9000 Ecosport visades 1992 som en teknikdemonstration, samt en prototyp för kommande prestandamodellen 9000 CS Aero. Den drygt 250 hk starka konceptbilen fick fyrhjulsdrift – åtminstone i teorin – vilket Saabs dåvarande ägare General Motors ändrade bara ett par veckor innan premiärvisningen.

– 1986 kördes tre Saab 9000 Turbo 16 i ett tufft uthållighetsprov på Talladega Speedway i USA. Hela 10.000 mil avverkades dag och natt i 20 dygn, med en medelhastighet på över 208 km/h. På Custom Motor Show ser du bil nummer 1 från ”The Long Run”.

– Självklart visas även modifierade exemplar upp. Vad sägs om en riktig tidskapsel från millenieskiftet med kameleontfärg, en magnifikt utrustad 9000 CD och en 9000 CS med två motorer?

Välkommen att fira Saab 9000 på Custom Motor Show under påskhelgen!

Daniel Lindstedt

Eventchef 0702-770779