Gustav Malja fick
 Rydell Special Award

För 14:e året i rad delades Rickard Rydell Special Award ut till en lovande formelbilsförare. I går, i samband med Svenska Bilsportförbundets medaljutdelning, fick Gustav Malja ta emot den fina utmärkelsen för andra året i rad. Förutom äran, erhöll Gustav 50.000 kronor som en hjälp vidare i karriären.

Rickard Rydell tävlade i över 20 år som proffs utomlands. Han vet vilken oerhörd insats det krävs, inte bara ekonomiskt, att ta sig så långt i racingkarriären.

– För mig var Formel 1 den självklara drömmen och målsättningen under många år. Sedan hamnade jag i BTCC med Volvo vilket självklart var väldigt roligt. Men det tog ändå några säsonger innan jag accepterade att jag var touringcarförare och inte formelbilsförare, berättar Rickard.

Att som förare nå Formel 1 är ytterst svårt. Det handlar om förartalang, nätverk av kontakter och rejält mycket pengar.

– Som tävlingsförare kan du inte nå högre. Och om vi någon gång igen skulle få en svensk förare i Formel 1 skulle det få enormt positiva effekter för all typ av motorsport i Sverige.

Efter de första framgångsåren i BTCC kände Rickard att han skulle vilja stötta unga svenska talanger på väg ut i racingvärlden.

– Tidningen Bilsport och jag har haft ett långvarigt samarbete. Jag pratade med Janet Svensson (marknadsdirektör) och Stig Sjöberg (ansvarig utgivare) och tillsammans kom vi fram till hur vi skulle gå tillväga.

Utmärkelsen Rickard Rydell Special Award var född och innebar att en lovande förare skulle få äran samt ett ekonomiskt bidrag.

Första året, 1999, var det Robin Rudholm som tacksamt tog emot priset.

– Kriterierna är att mottagaren ska vara formelbilsförare och vårt bidrag ska hjälpa till att ta steget utomlands eller vidare utomlands, förklarar Rickard.

I går, i samband med Svenska Bilsportförbundets medaljutdelning på Stockholm Lifestyle Motor Show på Stockholmsmässan, delades Rickard Rydell Special Award 2012 ut till Gustav Malja från Malmö.

Gustav var märkbart rörd över utmärkelsen och lovades samtidigt många goda råd och tips på vägen av internationella stjärnan Rickard Rydell.

Rickard Rydell Special Award

1999 Robin Rudholm, Borås