Motorförlaget Albinsson & Sjöberg fyller 50 år och detta firas den 1-2 september på hemmaplan i Karlskrona. Jubileet sker under festliga former med bland annat musik, mat och utställning av häftiga bilar i intilliggande hamnen.

Gratis konsert under jubileet

– Jag och min dåvarande kollega Anders Albinsson grundade förlaget redan 1973 och vi står fortfarande starka även om verksamheten har skiftat mycket under åren, säger SL Sjöberg.

Hamnområdet nedanför förlagshuset – före detta Karlskrona Porslinsfabrik förvärvades hösten 1988 – kommer att sjuda av liv och rörelse under jubileet. Öltält, matservering och inte minst en bilutställning med Nordens absolut fräckaste lastbilar, ett 60-tal vackra utställningsbilar samt den extrema Bilsportdragstern. Här gäller det att hålla för öronen när den startas!

Bland de utställda fordonen märks den i dagarna så omtalade Ford Mustang som Clark Olofsson och Janne Olsson hade tänkt använda som flyktbil under dramat på Norrmalmstorg den 23-28 augusti 1973. Bilen ägs av Albinsson & Sjöberg och är nu efter omfattande renovering återställd i ursprungligt skick.

En annan bil som säkert kommer att väcka intresse är prins Bertils nyrestaurerade Saab 99 som nyligen presenterades för kung Carl Gustaf på Sollidens slott. Bilen är renoverad av Magnus Andersson från Nättraby till ett otroligt skick.

Bland alla vackra utställningsbilar som kommer att finnas på plats märks inte minst årets vinnare av tävlingen Sveriges Snyggaste Bil, en Chrysler New Yorker 1957 ägd av Morgan Eriksson från värmländska Torsby.

Båda dagarna bjuds det på underhållning av mycket hög klass från scenen på Östra Hamngatan. Lokala kändisar som Linus Norda, Oskar Appelqvist och Emilio Walter inleder under fredagen och senare under kvällen bjuder Eva Eastwood på ordentligt skön rock.

Under lördagen växlas sedan underhållningen upp ett ordentligt steg och bjuder på en enastående jubileumskonsert med stjärnartisterna Sarah Dawn Finer, Peter Bruno, Sonja Aldén, Andreas Johnson och Linda Pritchard.

Under hela eventet håller Karlskrona Porslinsmuseum öppet och erbjuder en plats för avkoppling. Där kan man i lugn och ro betrakta en stor del av det porslin som en gång tillverkades under fabrikens 50-åriga historia.

– Få i Karlskrona vet vad Albinsson & Sjöberg gör och ha gjort, säger projektledaren för eventet Malin Alkhagen. Lite av detta hoppas vi att besökarna får till sig under ett besök under vårt 50 årsjubileum.