Glädjeyra då motorsporteliten hyllades

Glädjeyra då motorsporteliten hyllades

Vid lördagens Bilsportgala i Norrköping hyllades svensk motorsportelit både för nationella och internationella framgångar under tävlingsåret 2013. Det hedersfyllda priset Bilsport Award delades ut i olika kategorier, SM-medaljörer prisades och flera hederspristagare hyllades.

Dagen började med Race of Norrköping, med ett par tusen besökare som bjöds på härlig driftingshow, crosskartuppvisning samt radiostyrd bilport. På området fanns flera tävlingsbilar och företag som visade upp sig.

På kvällen arrangerades årets Bilsportgala med cirka 500 gäster i Louis De Geer konsert & kongress med trerättersmeny och högklassig underhållning i form av Nanne Grönwall och Boppin’ Steve samt konferencierparet Mi Ridell och Bilsports Mikael Johansson.

SM-medaljer för tävlingsåret 2013 delades ut både under eftermiddagen samt på kvällens gala, då tillsammans med flera hedersomnämnande. Årets Ungdom Tävlande blev Timmy Hansen, KAK. Årets Ungdom Ledare gick till Linda Söderström, Wäxjö MS, och Lina Leandersson, Kalmar MK. Young Technician Award fick David Olsson, Lights2flag/Memphis Racing och Årets Bilsportare blev rallyföraren Pontus Tideman som vann Junior-VM i rally 2013.

Bilsport Award delades ut i racing, rally, rallycross, dragracing och karting. Av dessa röstade Bilsports läsare fram Årets Junior, som tilldelades Pontus Tideman tillsammans med sin co-driver Ola Fløne, samt Årets Senior som gick till Ramona Karlsson och co-drivern Miriam Walfridsson.

Varje år får en talangfull ung förare ett stipendium genom Rydell Special Award. I år tilldelades priset totalsegraren i Formel Renault 1.6 - Erik Johansson.

Bilsportens Hederspris fick Janne Blomqvist och Eje Elgh för deras engagemang i motorsporten och för sitt arbete som kommentatorer under Formel 1-sändningarna.

Se länkade dokument för kompletta listor för samtliga pristagare.

Bilsportgalan arrangeras av tidningen Bilsport och Svenska Bilsportförbundet. För mer information kontakta gärna Linda Hugosson, presskontakt på Förlags AB Albinsson & Sjöberg, telefon 0455-335 378, linda.hugosson@fabas.se alt. Jörgen Ekwall, marknadsansvarig på Svenska Bilsportförbundet, telefon 0702-00 62 06 eller jorgen.ekwall@sbf.se.

Albinsson & Sjöberg är Nordens största motorförlag och ingår i den familjeägda mediekoncernen FabasGruppen AB som bedriver verksamhet i Sverige, Norge, Finland, Polen och Ryssland. Koncernen, med huvudkontor i Karlskrona i Sverige, har närmare 120 anställda och omsätter 200 MSEK. FabasGruppen ger ut månadstidningar, specialtidningar och böcker, har intressen inom mässbranschen och tidningsdistribution, samt driver webbsajter med inriktning huvudsakligen på motor och teknik. Därutöver produceras ett 20-tal egna mässor och event med anknytning till motor. Förlaget driver också Albinsson & Sjöberg Bilmuseum och Karlskrona Porslinsmuseum.