Fredrik Sjöqvist, VD på Mantorp Park, utsågs till årets företagare på företagsgalan i Mjölby kommun

Fredrik Sjöqvist och Mantorp Park Årets Företagare

Fredrik Sjöqvist, vd för Mantorp Park, utsågs till årets företagare på lördagens företagsgala i Mjölby kommun.

Motiveringen lyder: ”Fredrik har spelat en betydande roll i, att under flera år med gott resultat, utveckla Mantorp Park till ett ledande besöksmål i Mjölby kommun genom sina insatser för att förbättra Mantorp Park. Han har arbetat hårt för att göra platsen med sina utmaningar accepterad av såväl myndigheter som omgivningen.”

Mantorp Park och dess motorbana har, trots hårda krav på ljudnivåerna från körningarna, lyckats anpassa sig efter reglerna och skapa ett attraktivt resmål och en plats för spännande motorupplevelser.

Fredrik är noga med att påtala vikten av att ha ett bra team runt sig.

– Det är i företagsamhet precis som i motorsport – framgång skapas av hela det starka teamet. Mantorp Park är likadant, säger han. Det är teamet som gör framgången möjlig. All extrapersonal, funktionärer, samarbetspartners och min familj. Samt givetvis alla kunder, deltagare och publik från hela landet, Norden, Europa och Världen. Utan alla er hade detta inte varit möjligt!

Mantorp Park är ett eget bolag under den Karlskronabaserade media- och eventkoncernen Albinsson & Sjöberg, som även omfattar tidningsutgivning av sju titlar som distribueras i Sverige, Norge, Finland och Danmark. Dessutom arrangerar koncernen årligen, bland annat på Mantorp Park, ett stort antal publika evenemang som lockar över 300.000 besökare. Mantorp Park arrangerar även runt 250 aktivitetsdagar om året.

Sedan koncernen tog över Mantorp Park 2012 har omsättningen mer än tredubblats under Fredriks ledning.

Fredrik, som ursprungligen kommer från Karlskrona, har under många år innan sin roll på Mantorp varit en vital och aktiv del i att driva fram Albinsson & Sjöberg till den starka spelare koncernen nu är inom upplevelseindustrin.

– Nu hoppas vi att denna utmärkelse hjälper oss att få myndigheter, även utanför kommunen, att inte bara se oss som ett bullerproblem, säger Fredrik. Utan en destination som ger många människor ett rikare liv och dessutom säkrare förare på våra vägar.