Fredagen den 16 augusti 2024 hedrar vi minnet av Elvis Presleys bortgång med en Elvisfestival i Karlskrona. Det blir musik, föredrag, utställningar samt mat och dryck i Albinsson & Sjöbergs Bilmuseum.

Festival till minnet av Elvis

Den 16 augusti 1977 gick tidernas störste rockkung ur tiden, och sedan dess har minnet av Elvis Presley hedrats världen över vid det datumet. På Graceland i Memphis pågår högtidligheterna under en hel vecka och i Tyskland hedras Presley för 22:andra gången i staden Bad Nauheim där han gjorde sin militärtjänst 1958-1960.

I år blir första gången som vi i Sverige arrangerar en stor Elvisfestival, den 16 augusti, till hans minne. Det blir en kväll om och för ”The King”. Vi samlas i Albinsson & Sjöbergs Bilmuseum i Karlskrona för musikunderhållning, föredrag, ljusceremoni, försäljning av skivor och böcker, Cadillac-utställning och såklart servering av mat och dryck. I museet finns sedan april i år även Lasse Theanders Elvis-utställning – Från vaggan till graven.

Ett antal artister kommer att framträda under kvällen. En av dem är Peter Jezewski, tidigare sångare i Boppers, som kommer att framföra några av de många hits ”The King” hade. Bland annat ”That´s All Right” som Elvis spelade in den 5 juli i Sun Studio, Memphis för 70 år sedan. Även välkända Linus Norda och Oscar Appelqvist kommer att spela Presley-låter.

Lasse Theander kommer bland annat att berätta om sin unika utställning och Elvis-kännaren Bruno Tillander håller föredrag om människan Presley och dennes stora bilintresse. Kvällen avslutas med en fartfylld Las Vegas-show av elvamannabandet Elvis Lives från Jönköping.

Gatan utanför Albinsson & Sjöberg kommer för övrigt att tillfälligt döpas om till ”Elvis Presley Boulevard”. Här kan besökarna njuta av ett flertal glänsande Cadillac och den närliggande parkeringen vid hamnplan reserveras för besökarnas egna entusiastfordon.

Plats: Albinsson & Sjöbergs Bilmuseum, ingång/entré: Östra Köpmangatan 1, Karlskrona.

Entré: 495 kronor.

Tider: Festivalen håller öppet mellan kl 16:00-24:00.

Program:
16.00 Elvis-festivalen samt museet öppnar
16.15 Konferencier Mikael Johansson hälsar alla besökare välkomna * Lasse Theander berättar om sitt Elvis-intresse *
16.45 Bruno Tillander föreläser om Elvis bilar **
17.30 Linus Norda & Oscar Appelqvist sjunger Elvis *
18.15 Bruno Tillander föreläser om Elvis liv och musik **
19.00 Lasse Theander håller föredrag om Sun Studio **
19.30 Peter Jezewski *
20.20 Bruno Tillander ringer upp Larry Geller i USA **
20.50 KCB Band med showen Elvis Lives *
21.30 Linus Norda & Oscar Appelqvist sjunger Elvis *
22.15 Minnesstund med ljusceremoni *
22.30 Peter Jezewski *
23.15 KCB Band med showen Elvis Lives *
00.00 Festivalen stänger

* Stora scenen ** Lilla scenen

Information: Festivalens underhållning hålls utomhus på Albinsson & Sjöbergs innegård. Samtliga biljetter är ståplats-biljetter och sittplatser finns bara där mat och dryck säljs. Barn under 18 år deltar endast i målsmans sällskap, då alkoholservering finns på området.

Välkomna till en helkväll med Kungen av rock´n´roll – Elvis Presley!