Den 17–18 augusti är det dags igen för en av Skandinaviens största bilträffar. Det som en gång började på en fotbollsplan i lilla Vallåkra och har växt ut till att fylla ett 170.000 m2 stort flygfält, Enoch Thulins flygfält utanför Landskrona.

Bilbyggarglädjens höjdarhelg!

Den stora nyheten i år är ” American Street Custom”, klassen där förstapriset är en resa till USA. Klassen är för alla körbara ombyggda amerikanska bilar, t.ex. muskelbilar, Pro-Street Look, Hot Rods och kreativt ombyggda amerikanska bilar.

Ett enormt intresse finns från Norra Europa och de finaste bilarna från Polen, Litauen, Danmark, Tyskland, Sverige och Norge kommer göra upp om ära och berömmelse. Vad sägs om att tidigare vinnare i tävlingen ”Sveriges snyggaste bil” är på plats? Vallåkraträffen är bilbilbyggarkultur när den är som bäst. Om det fanns ett svenskt mästerskap i bilbyggeri, då är det på Vallåkraträffen det skulle avgjorts.

Lördagen inleds med målgången av Lergökarallyt och Sundets Pärla Veteranlastbilar. En härlig blandning av alla typer av entusiastfordon. Här finns deltagare med både klassiska sportbilar och veteranfordon i alla dess former. Över 400 olika fordon är föranmälda.

Söndagen bjuder på över 1.200 entusiastbilar, bilklubbar och deltagare i Show n Shine- området på flygrakan som kommer att invaderas av Nordens finaste bilbyggen.

Ta tillfället i akt och åk ut till Enoch Thulins flygplats utanför Landskrona och beundra alla fantastiska fordon. Ta en glass, ät en god bit mat och njut av livet. I år har vi satsat extra på vår stora Street Food festivalgata.

Helsingborgs Skola & fritid gör en fin satsning på alla tjejer och killar som åker och bygger om sina A-traktorer med en ny lokal till hösten vid Väla motorgård där man kan meka på kvällarna och få en meningsfylld fritid som ungdom, med nya drömmar om den finaste bilen och kanske vinna ” Sveriges häftigaste A-traktor” på Vallåkraträffen i framtiden.

Valllfärden kan börja, vi syns på Vallåkraträffen till helgen.

Björn Östman
Bjorn.ostman@vallakratraffen.com