Åsbovägen är en av fastigheterna i Fribos bestånd. Foto: Kjell-Ove Sethson

Fribo i Borås väljer Akribi: ”Vill kunna jobba mer med våra siffror”

Fristadsbostäder, som ingår i allmännyttan i Borås Stad, är nästa fastighetsbolag att ansluta till Akribis ekonomisystem. Med bytet till Akribi vill Fristadsbostäder dels skapa ett mer automatiserat ekonomiarbete och dels kunna arbeta mer detaljerat med sina siffror.

- Systemet vi har idag är väl fungerande men det är tungrott när det gäller att få ut siffror och rapporter på ett smidigt och överskådligt sätt. Där får vi lägga mycket manuell tid och det räknar vi med att slippa i Akribis system, säger Lotta Andersson, ekonomichef på Fristadsbostäder (Fribo).

Bättre visuellt
I arbetet med att välja ett nytt ekonomisystem gjorde Fribo en grundlig marknadsöversyn, där de utvärderade en rad olika systemalternativ. Till slut stod valet mellan Visma Net och Akribi, där valet till slut alltså föll på det senare systemet. Kostnadsmässigt var systemen likvärdiga, men Akribis starka referenser från liknande fastighetsbolag var en avgörande parameter i Fribos val av system.

- Sen tycker vi att Akribi känns bättre rent visuellt och det är också betydelsefullt för oss som ska arbeta i systemet. En annan viktig sak är att Akribi har en färdig integration till vårt fastighetssystem Momentum, och att vi därmed kan dra nytta av de erfarenheter som andra kunder har av att arbeta i den kombinationen, fortsätter Lotta.

Stegvis implementering
Med bytet vill Fribo också komma bort från en del av de manuella moment som idag är en del av det löpande ekonomiarbetet i bolaget. Det gäller framför allt faktura- och konteringsflödet, där det finns effektiviseringsvinster att hämta.

- Eftersom vi är en liten organisation så är varje tidsbesparing och effektivisering viktig för oss, och där ser vi att Akribis system kan göra skillnad.

Projektet att byta ekonomisystem kommer att genomföras stegvis, där de första stegen togs under mars månad. Planen är att Fribo ska vara i full drift i Akribi från mitten av september.

- Det känns tryggt att Akribis projektledare har genomfört många driftstarter av det här slaget, och att bytet kan genomföras helt och hållet digitalt. Det sparar mycket tid, säger Lotta.