Utmärkt start för Akademiska Hus när första byggnaden energideklarerades

Efter ett intensivt förarbete har Akademiska Hus nu genomfört sin första energideklaration. Närmare 1000 byggnader kommer att vara deklarerade innan årets slut. Första huset ut bjöd på ett intressant resultat.

Akademiska Hus har satt upp ett tufft energieffektiviseringsmål – år 2025 ska behovet av andelen köpt energi ha minskat med 30 procent jämfört med år 2000.

– Redan mellan åren 2000 och 2006 lyckades vi minska energibehovet med 10 procent, berättar Tomas Hallén, teknisk direktör på Akademiska Hus. Nu hoppas vi att med hjälp av energideklarationerna få ett bra underlag i det fortsatta effektiviseringsarbetet. Det gagnar miljön och skapar kostnadseffektiva lösningar för kunderna eftersom energikostnaden utgör merparten av de totala driftkostnaderna.

Första huset ut att deklareras ligger på Campus Konradsberg i Stockholm. Det inhyser delar av Lärarhögskolans verksamhet och även Akademiska Hus Stockholmskontor. Det är ett annorlunda hus, byggd som en öppen cirkel med en gård i mitten. Energideklarationen visar på mycket goda värden, förbrukningen ligger långt under jämförelsevärdena. Detta trots att byggnaden bland annat har stora fönsterpartier, något som annars ofta förknippas med en högre energianvändning.

– Vi kände till att huset har en god energiprestanda, det är jättebra att få svart på vitt att även hus med annorlunda och innovativ arkitektur kan möta dagens tuffa krav, säger Peter Hammarström, ansvarig för energi- och klimatoptimering på Akademiska Hus Stockholm.

För mer information:
Tomas Hallen, teknisk direktör Akademiska Hus
E-post: tomas.hallen@akademiskahus.se

Peter Hammarström, ansvarig för energi- och klimatoptimering Akademiska Hus Stockholm
E-post: peter.hammarstrom@akademiskahus.se

Med cirka 3,2 miljoner kvm uthyrningsbar yta, 4,8 miljarder i hyresintäkter och 46,3 miljarder i fastighetstillgångar 2008 är Akademiska Hus Sveriges andra största fastighetsbolag. Med årliga investeringar i ny- och ombyggnationer om cirka två miljarder är Akademiska Hus också landets största byggherre. Akademiska Hus är ledande på lokaler för högre utbildning och forskning och har fastigheter på 32 orter över hela landet, fördelat på sex regionbolag. Koncernkontoret ligger i Göteborg. Bolaget bildades 1993 då marknaden för statens fastigheter reformerades.

Akademiska Hus är ett av Sveriges största fastighetsbolag. Vi utvecklar och förvaltar lokaler för högskolor och universitet och skapar förutsättningar för världsledande utbildning och forskning. Genom att även erbjuda labb och kontor för företag blir våra campus mer innovativa och hållbara platser, som främjar samverkan, kunskapsutveckling och kreativitet. Idag har vi ett fastighetsvärde på 115 miljarder och en årsomsättning på 7,7 miljarder, och för att möta efterfrågan på kunskapsmiljöer har vi en projektportfölj på 13,3 miljarder som omfattar både om-, till- och nybyggnation. Läs mer om oss på akademiskahus.se