SGS Studentbostäder och Akademiska Hus bygger tillfälliga studentbostäder i Göteborg

SGS Studentbostäder har tecknat avtal om att hyra mark av Akademiska Hus för uppförande av tillfälliga studentbostäder på Medicinareberget.

På tomten, som är belägen på Medicinaregatan 14 i Göteborg, kommer SGS Studentbostäder att uppföra 38 tillfälliga studentbostäder som ska blockhyras av Göteborgs universitet. Bostäderna har beviljats tillfälligt bygglov om max 5 + 5 år. Lägenheterna är på18 kvadratmeter och hyran kommer att vara strax under 3 000 kronor per månad. Byggstarten sker idag den 21 november och bostäderna planeras stå klara efter årsskiftet.

– Genom att sälja eller arrendera ut mark i anslutning till lärosäten och campus vill Akademiska Hus hjälpa till att minska bristen på studentbostäder i Sverige. Det har gjort att vi medverkar till att cirka 5 000 studentbostäder kan byggas runt om i landet. Det känns väldigt tillfredsställande att vi nu kan bidra till att en del av de studentbostäder som saknas i Göteborg kan bli verklighet, sägerBirgitta Hohlfält, regiondirektör för Akademiska Hus Väst.

– Tack vare Akademiska Hus goda vilja och inte minst det tillfälliga bygglovet har detta projekt kunnat starta med väldigt kort handläggningstid. Den motion om tillfälliga bygglov för studentbostäder, som handläggs i kommunstyrelsen i början av nästa år, kan eventuellt möjliggöra ytterligare projekt som detta, säger Magnus Bonander, tf VD på SGS Studentbostäder.

Avtalet mellan Akademiska Hus och SGS Studentbostäder är ett positivt tecken på att bostadsbristen för våra studenter går att lösa med gemensamma krafter och nya idéer, säger Pam Fredman, rektor vid Göteborgs universitet.

Samtidigt arbetar SGS Studentbostäder och Akademiska Hus med ytterligare ett projekt vid Medicinareberget som kan resultera i att 600 permanenta studentbostäder byggs. Förra året köpte SGS en tredjedel av byggnaden ”Mattecentrum” på Campus Johanneberg i Göteborg av Akademiska Hus, där det nu byggs 94 studentbostäder som står klara för inflyttning till höstterminen 2013.

Magnus Bonander, tf VD SGS Studentbostäder
E-post: magnus.bonander@sgsstudentbostader.se

Birgitta Hohlfält, regiondirektör Akademiska Hus Väst
E-post: birgitta.hohlfalt@akademiskahus.se