Sju tävlingsförslag valdes ut i mars 2020, nu har en vinnare utsetts.

Pressinbjudan: Vinnaren utsedd i tävling om nytt universitetsbibliotek i Göteborg

Akademiska Hus och Göteborgs universitet bjuder in media till en digital pressträff där det vinnande förslaget om ett nytt universitetsbibliotek i hjärtat av Näckrosenområdet presenteras.

Göteborgs universitet behöver nya lokaler för att fortsatt utveckla en modern biblioteksverksamhet och skapa en kreativ mötesplats för akademi och samhälle. För att möta det behovet och samtidigt ta vara på den unika platsen mitt emellan Korsvägen och Götaplatsenstartade Akademiska Hus i maj 2019 en projekttävling.

Tävlingen har väckt stort internationellt intresse och totalt anmälde 59 arkitektkontor att de ville delta. En vinnare har nu utsetts av en jury med representanter från Akademiska Hus, Göteborgs universitet, Göteborgs Stad och Sveriges Arkitekter.

Talespersoner som medverkar:

• Hayar Gohary, projektdirektör Akademiska Hus och juryns ordförande
  • Eva Wiberg, rektor Göteborgs universitet
  • Morgan Palmqvist, överbibliotekarie Göteborgs universitet
  • Birgitta Lööf, processledare stadsbyggnad, Stadsbyggnadskontoret, Göteborgs Stad
  • Julia Hertzman, processledare Sveriges Arkitekter
  • Representant från det vinnande arkitektkontoret

Praktisk information:
Datum: tisdag 1 juni
Tid: kl. 10:00-11:00
Pressträffen genomförs och sänds via mötesplattformen Zoom. Anmäl dig till malin.ferm@akademiskahus.se för att delta.

Frågor under pressträffen/intervjuer efteråt:
För att delta i pressträffens allmänna frågestund, anmäl dig till malin.ferm@akademiskahus.se senast kl 14:00 den 31 maj.

För enskilda intervjuer efter pressträffen, anmäl dig till malin.ferm@akademiskahus.se senast kl 14:00 den 31 maj. Ange dina frågeområden och vem du vill intervjua. Observera att intervjutiden anpassas baserat på efterfrågan.

Kontakt vid frågor:
Malin Ferm, presschef Akademiska Hus

Som ett av Sveriges största fastighetsbolag möter vi våra kunder och partners där de är. I utveckling och förvaltning av effektiva och attraktiva kunskapsmiljöer, genom tjänster och produkter som förenklar för studenter och forskare, och i skapandet av hållbara campus som en tillgång för hela samhället. Idag har vi ett fastighetsvärde på 100 miljarder och en omsättning på 6,5 miljarder, och för att möta den ökande efterfrågan på kunskapsmiljöer har vi en projektportfölj på 14 miljarder. Genom erfarenhet och innovation skapar vi förutsättningar för framgångsrik forskning och utbildning. Tillsammans lyfter vi Sverige som kunskapsnation. Fler exempel på hur vi jobbar hittar du på akademiskahus.se

Om Göteborgs universitet
Göteborgs universitet är ett av de stora i Europa med 53 500 studenter och 6 500 anställda. Verksamheten bedrivs av åtta fakulteter, till allra största del i centrala Göteborg. Utbildning och forskning har stor bredd och hög kvalitet – det vittnar sökandetryck och nobelpris om.