Nytt studenthus blir samlingspunkt på Stockholms universitet

Nytt studenthus blir samlingspunkt på Stockholms universitet

Akademiska Hus investerar 212 miljoner kronor i ett nytt studenthus som ska ge studenterna på Stockholms universitet en ny självklar samlingspunkt. Det nya fyravåningshuset kommer att erbjuda en stimulerande och kreativ miljö, där allt studenterna behöver veta om studier, livet som student och karriären efteråt ska finnas att hämta.

Studenthuset placeras sydväst om Södra huset på Frescatiområdet och kommer att bilda en ny entréplats från söder. Studentkåren (SUS) kommer att ha sin verksamhet på nedre markplanet och Stockholms universitet kommer att samla all sin studentnära och studiesociala verksamhet på planet ovanför. Där planeras för en öppen planlösning med bland annat öppna studieplatser. De två översta våningarna är rena kontorsytor.

– Stockholms universitet gläds åt att Studenthuset nu ska börja byggas. Vi hoppas att det ska bli en tydlig och attraktiv samlingspunkt för studenterna där det finns samlad och bred information och även studie- och mötesplatser. Att studentkåren och Studentavdelningen sitter i samma hus kommer att ge positiva effekter när det gäller stöd och service till studenterna. Studenthuset är en viktig del i utvecklandet av Stockholms universitet, säger Ann-Caroline Nordström, förvaltningschef vid Stockholms universitet.

– Att skapa levande campusområden är en viktig del i arbetet med att utveckla Stockholm till en ledande kunskapsregion. Miljöer där studenter kan mötas för att studera, umgås och utbyta erfarenheter med varandra är berikande för studenterna såväl som för omgivningarna i stort. Därför är det nya Studenthuset vid Stockholms universitet ett viktigt projekt och vi gläds åt att det nu äntligen ska genomföras, säger Lina Glans, tillträdande ordförande för Stockholms studentkårers centralorganisation.

­– Det här är någonting som vi har kämpat för i ett par decennier från studentkårens håll, det känns fantastiskt att Studenthuset nu blir verklighet. Studenterna får äntligen den mötesplats för både studier, karriär och sociala aktiviteter som vi så länge saknat. Inte minst känns det bra för oss som studentkår, att vi få bli en del av denna centrala mötesplats, säger Gustav Kihlberg, ordförande i Stockholms universitets studentkår.

Studenthuset på 6 300 m2 har ritats av Erséus Arkitekter AB och gestaltas som en ”svävande” trälåda i sten, glas och trä som huvudsakliga material. Byggnadskonstruktionen är i stål och betong. Huset kommer att försörjas av ett marklager som ska stå för byggnadens hela behov av värme och kyla.

– Vi är mycket glada och stolta över tillkomsten av denna vackra byggnad som ska bidra till utvecklingen av Frescati som ett levande campus i toppklass med studenterna i centrum, säger Sten Wetterblad, regiondirektör för Akademiska Hus Stockholm.

Byggstart planeras till augusti i år och Studenthuset beräknas bli färdigt för inflyttning i augusti 2013.

Sten Wetterblad, regiondirektör Akademiska Hus Stockholm
E-post: sten.wetterblad@akademiskahus.se

Miljöer för högre utbildning, forskning och innovation. Det är vad vi håller på med. Inget annat. Genom att helt fokusera på den akademiska världen har vi samlat erfarenheter som blir till stor nytta för våra kunder över hela landet när vi tillsammans bygger Kunskapssverige. Ett fastighetsvärde på 50 miljarder och en omsättning på fem gör oss till landets andra största fastighetsbolag. Efterfrågan på kunskapsmiljöer ökar stadigt, och med en projektportfölj på närmare 20 miljarder går vi en minst sagt spännande framtid till mötes. Läs gärna mer på akademiskahus.se

Som ett av Sveriges största fastighetsbolag möter vi våra kunder och partners där de är. I utveckling och förvaltning av effektiva och attraktiva kunskapsmiljöer, genom tjänster och produkter som förenklar för studenter och forskare, och i skapandet av hållbara campus som en tillgång för hela samhället. Idag har vi ett fastighetsvärde på 115 miljarder och en årsomsättning på 7,7 miljarder, och för att möta efterfrågan på kunskapsmiljöer har vi en projektportfölj på 13,3 miljarder. Genom erfarenhet och innovation skapar vi förutsättningar för framgångsrik forskning och utbildning. Tillsammans lyfter vi Sverige som kunskapsnation. Fler exempel på hur vi jobbar hittar du på akademiskahus.se