Akademiska Hus bokslutsrapport 2013

Solid fastighetsrörelse och förtydligat uppdrag

Under 2013 uppvisar Akademiska Hus fastighetsförvaltning ett fortsatt stabilt resultat. Bolagets geografiskt breda portfölj erbjuder en god riskspridning som gynnas av den starka utvecklingen inom universitets- och högskoleorterna. Tendensen på den svenska fastighetsmarknaden är att efterfrågan på moderna och effektiva lokaler består.

Akademiska Hus hyresintäkter ökade med cirka 100 Mkr under 2013 till 5 359 Mkr, främst beroende på driftsättning av nya fastigheter. Fortsatta satsningar på underhållsåtgärder har medfört att driftöverskottet sjönk med cirka 80 Mkr till 3 506 Mkr.

Resultatet före skatt uppgick till 3 275 Mkr vilket var en ökning med drygt 700 Mkr. Ökningen är främst hänförlig till positiv värdeförändring fastigheter och ett förbättrat finansnetto. Årets resultat efter skatt blev 2 568 Mkr mot föregående års 3 149 Mkr. Skattekostnaden påverkades 2012 av ändrad skattesats vilket medförde en uppskjuten skatteintäkt uppgående till 1 292 Mkr.

Akademiska Hus har under året genomfört ett omfattande strategiarbete, samtidigt som bolagets uppdrag förtydligats genom ett beslut i riksdagen den 10 december 2013.

- En av Akademiska Hus viktigaste framgångsfaktorer är nära samverkan med lärosäten i planering, projekt och inte minst inom förvaltning. Både vårt uppdrag och vår strategi har tydligt fokus på effektivitet, samverkan och värdeskapande för kunden, områden som vi ständigt utvecklar och förbättrar, säger Kerstin Lindberg Göransson, vd för Akademiska Hus.

Som statligt ägt bolag har Akademiska Hus ett särskilt ansvar att bedriva verksamhet på ett effektivt och långsiktigt hållbart sätt. Hållbarhetsfrågorna utgör en tydlig och uttalad del i bolagets affärsstrategi och styrning, och arbetet med dessa kommer att intensifieras framöver. En ny hållbarhetspolicy och en uppförandekod antogs under året för att förtydliga Akademiska Hus ställningstaganden inom dessa områden.

Bolaget inledde under 2013 en rad stora projekt, bland andra byggnationen av forskningsanläggningen Biomedicum vid Karolinska institutet. Vår investeringsportfölj, med pågående, beslutade och planerade projekt uppgår sammantaget till 21,1 mdkr. Bolaget har dessutom en rad idéprojekt omfattande cirka 4,4 mdkr.

Bokslutet i sammandrag:

• Hyresintäkterna ökade till 5 359 Mkr (5 265). Ökningen är främst hänförbar till driftsättning av nybyggda fastigheter i region Stockholm och region Uppsala.
  • Driftöverskottet uppgick till 3 506 Mkr (3 588). Ökade kostnader för främst underhåll har medfört att driftöverskottet minskat något.
  • Realiserade och orealiserade värdeförändringar i fastigheter uppgick netto till 232 Mkr (-291).
  • Finansnettot uppgick till -390 Mkr (-682). I finansnettot ingår värdeförändringar i finansiella instrument med 2 Mkr (-201).
  • Resultatet före skatt uppgick till 3 275 Mkr (2 549). Ökningen är främst hänförlig till positiv värdeförändring fastigheter och ett förbättrat finansnetto.
  • Årets resultat blev 2 568 Mkr (3 149). Skattekostnaden påverkades 2012 av ändrad skattesats vilket medförde en uppskjuten skatteintäkt uppgående till 1 292 Mkr.
  • Investeringar i ny-, till- och ombyggnader har under året uppgått till 2 754 Mkr (2 908). Under året har kvarvarande innehav i Kalmar sålts.
  • Direktavkastning (exklusive fastigheter under uppförande) uppgår till 6,8 procent (7,1).
  • Styrelsen kommer att besluta om förslag till utdelning vid sitt sammanträde 13 mars 2014.

Kerstin Lindberg Göransson, vd Akademiska Hus
E-post: kerstin.lindberggoransson@akademiskahus.se

Joakim Hugosson, stf ekonomidirektör Akademiska Hus
E-post: joakim.hugosson@akademiskahus.se