Akademiska Hus säljer fastighet i Göteborg

Akademiska Hus säljer fastighet i Göteborg

Akademiska Hus har tecknat avtal med Skandia Fastigheter om försäljning av fastigheten Änggården 34:2 i Göteborg, mera känd under namnet Botan.

Botan har en markareal om 11 300 kvadratmeter och är bebyggd med tre byggnader om totalt 10 000 kvadratmeter uthyrningsbar yta. Fastigheten är belägen sydväst om Göteborgs innerstad i anslutning till Botaniska trädgården och Änggårdens naturreservat. Nuvarande hyresgäst är till största delen Göteborgs universitet men även Västra Götalandsregionen hyr en mindre del genom sitt fastighetsbolag Västfastigheter.

Göteborgs universitet planerar att flytta sin verksamhet i Botan till byggnaden Natrium som Akademiska Hus uppför på Campus Medicinareberget och som står klar under 2023. Det gör att bolaget inte längre har möjlighet att hyra ut Botan till sin kärnkund - universitet och högskolor.

– Skandia Fastigheter är en etablerad aktör med ett långsiktigt intresse av att förvalta och utveckla fastigheten åt nuvarande och framtida hyresgäster och bidra till områdets utveckling. Vi är mycket nöjda med överenskommelsen, säger Magnus Huss, marknadsområdesdirektör på Akademiska Hus.

Skandia Fastigheter tillträder fastigheten den 2 maj 2022 och tar över samtliga befintliga hyreskontrakt i oförändrad form. Konsultbolaget Nordanö har varit rådgivare till Akademiska Hus i försäljningen.

Magnus Huss, marknadsområdesdirektör Akademiska Hus
E-post: magnus.huss@akademiskahus.se

Malin Ferm, presschef Akademiska Hus

Som ett av Sveriges största fastighetsbolag möter vi våra kunder och partners där de är. I utveckling och förvaltning av effektiva och attraktiva kunskapsmiljöer, genom tjänster och produkter som förenklar för studenter och forskare, och i skapandet av hållbara campus som en tillgång för hela samhället. Idag har vi ett fastighetsvärde på 112,3 miljarder och en omsättning på 6,7 miljarder, och för att möta den ökande efterfrågan på kunskapsmiljöer har vi en projektportfölj på 14,1 miljarder. Genom erfarenhet och innovation skapar vi förutsättningar för framgångsrik forskning och utbildning. Tillsammans lyfter vi Sverige som kunskapsnation. Fler exempel på hur vi jobbar hittar du på akademiskahus.se