Akademiska Hus rekryterar HR-direktör från Volvo

Akademiska Hus rekryterar HR-direktör från Volvo

Kristina Korsgren har utsetts till HR-direktör för fastighetsbolaget Akademiska Hus. Hon har flerårig erfarenhet av HR-frågor och kommer närmast från tjänsten som HR-ansvarig för europadivisionens huvudkontor inom Volvo Lastvagnar.

Med en projektportfölj på cirka 16 miljarder kronor utvecklar Akademiska Hus miljöer för forskning, utbildning och innovation. Målet är att tillsammans med universitet och högskolor stärka Sverige som kunskapsnation. Akademiska Hus är landets andra största fastighetsbolag och har 420 anställda.

Kristina Korsgren tillträder som HR-direktör i oktober. Hon har sedan 1998 arbetat på Volvo Lastvagnar och Volvo Personvagnar, där hon haft flera olika HR-roller. Senaste tjänsten är som HR-ansvarig för europadivisionens huvudkontor inom Volvo Lastvagnar.

– Akademiska Hus arbetar intensivt med att skapa en tydligare och mer samordnad koncern. Kristina Korsgrens kompetens och gedigna erfarenhet av att driva såväl strategiska som operativa HR-frågor i en stor organisation blir en styrka i vårt fortsatta utvecklingsarbete. Jag är mycket nöjd med rekryteringen, säger Anette Henriksson, vice vd för Akademiska Hus.

– Akademiska Hus är en spännande organisation med en kombinerad marknads- och samhällsroll. Jag ser fram emot att få vara med och bidra till bolagets fortsatta framgång genom att utveckla, leda och samordna koncernens aktiviteter inom HR-området, säger Kristina Korsgren.

Kristina Korsgren kommer att vara placerad på Akademiska Hus koncernkontor i Göteborg. Hon kommer även att ingå i bolagets koncernledning.

Anette Henriksson, vice vd för Akademiska Hus
E-post: anette.henriksson@akademiskahus.se

Miljöer för högre utbildning, forskning och innovation. Det är vad vi håller på med. Inget annat. Genom att helt fokusera på den akademiska världen har vi samlat erfarenheter som blir till stor nytta för våra kunder över hela landet när vi tillsammans bygger Kunskapssverige. Ett fastighetsvärde på nära 50 miljarder och en omsättning på fem gör oss till landets andra största fastighetsbolag. Efterfrågan på kunskapsmiljöer ökar stadigt, och med en projektportfölj på över femton miljarder går vi en minst sagt spännande framtid till mötes. Läs gärna mer på akademiskahus.se

Som ett av Sveriges största fastighetsbolag möter vi våra kunder och partners där de är. I utveckling och förvaltning av effektiva och attraktiva kunskapsmiljöer, genom tjänster och produkter som förenklar för studenter och forskare, och i skapandet av hållbara campus som en tillgång för hela samhället. Idag har vi ett fastighetsvärde på 115 miljarder och en årsomsättning på 7,7 miljarder, och för att möta efterfrågan på kunskapsmiljöer har vi en projektportfölj på 13,3 miljarder. Genom erfarenhet och innovation skapar vi förutsättningar för framgångsrik forskning och utbildning. Tillsammans lyfter vi Sverige som kunskapsnation. Fler exempel på hur vi jobbar hittar du på akademiskahus.se