Akademiska Hus inviger nya studentbostäder i Uppsala

Akademiska Hus inviger nya studentbostäder i Uppsala

Idag invigde Akademiska Hus 91 nya lägenheter på Ultuna som ger 132 studenter och forskare ett efterlängtat campusnära boende. Bostäderna har utrustats med gemensam husdjursdusch och solceller och markerar dessutom startskottet för hur fastighetsbolaget kommer att utforma sina studentbostäder framöver – med fokus på delat boende.

På plats vid dagens invigning av de redan fullt uthyrda studentbostäderna fanns förutom representanter från Akademiska Hus, SLU, blockhyresgästen Svenska Studenthus/K2A även Matilda Ernkrans (S), minister för högre utbildning och forskning.

− Jag är glad att universitet och högskolor nu kan välkomna fler nya studenter efter vår satsning på fler utbildningsplatser. Det är särskilt angeläget i dessa tider att fler får möjlighet att studera, och då är fler studentbostäder viktiga, säger Matilda Ernkrans (S), minister för högre utbildning och forskning.

Akademiska Hus har investerat cirka 220 miljoner kronor i de nya lägenheterna, som bolaget har byggt i egen regi. Satsningen ska stärka Uppsalas attraktivitet som studentstad och bidra till SLU:s arbete med att nå sitt uppskattade studentbostadsbehov i Ultuna för de kommande åren - att fördubbla antalet studenter inom en tioårsperiod.

Delat boende
Bostäderna har byggts i en befintlig byggnad vid Ultuna hamn nära natursköna Arrheniusplan, som tidigare har använts som institutionsbyggnad. Huset har fått sitt namn efter stjärnbilden Hydra. Med bostäder i den här delen av området knyts Campus Ultuna ihop mellan de centrala delarna av Ultuna och Fyrisån. I Hydra finns en rad mindre lägenheter för en eller två personer, men också tre större lägenheter enligt det nya studentbostadskoncept för delat boende som Akademiska Hus har tagit fram. I dessa lägenheter bor fyra eller åtta personer som alla har varsitt sovrum men som delar på kök, vardagsrum och badrum.

− Hydra innebär startskottet för hur Akademiska Hus kommer att utforma campusnära och innovativa studentbostäder framöver. Vi vill nu fokusera på att skapa ytor som de boende delar, vilket bidrar till gemenskap och förhindrar ensamhet som många känner när de flyttar till en ny stad. Dessutom kan vi nå en mer prisvärd hyra eftersom man delar på kök och vardagsrum, säger Susanne Malmgren, chef för studentbostäder på Akademiska Hus.

Husdjursdusch i källaren och solceller på taket
För att särskilt skräddarsy lägenheterna i Hydra till studenter och forskare vid SLU är husdjur välkomna. På nedre plan finns en husdjursdusch där de boende kan tvätta sina husdjur efter att ha varit ute i naturen.

De nya studentbostäderna har dessutom utrustats med solceller, vilket gör Hydra till Akademiska Hus första studentboende med en egen solcellsanläggning. Anläggningen beräknas producera som minst 60 500 kWh hållbar energi per år och kommer att täcka en stor del av husets interna elbehov, till exempel för hissar och belysning. Satsningen på solceller är ett led i Akademiska Hus arbete med att skapa förnybar energi och att nå en nollvision för bolagets klimatavtryck.

− En annan viktig aspekt med Hydra är att vi har byggt studentbostäderna i ett redan befintligt hus. På så vis har vi avsevärt kunnat minska den påverkan på miljön som en nybyggnation innebär, säger Susanne Malmgren.

Läs mer om hur Akademiska Hus utvecklar campusnära och innovativa studentbostäder med fokus på delat boende: https://www.akademiskahus.se/campusutveckling/studentbostader/

Susanne Malmgren, chef för studentbostäder Akademiska Hus
E-post: susanne.malmgren@akademiskahus.se

Malin Ferm, presschef Akademiska Hus