Akademiska Hus delårsrapport januari-juni 2008

Starkt resultat trots ränteuppgång.

Vd Thomas Norell kommenterar:
- Akademiska Hus fortsätter uppvisa ett mycket stabilt kassaflöde i fastighetsrörelsen med ett ökat driftöverskott på grund av minskade vakanser i kombination med nya hyresintäkter för driftsatta investeringar i byggnadsbeståndet. Periodens orealiserade värdeförändringar i fastighetsbeståndet är positiv till följd av det förbättrade driftöverskottet. Detta uppväger de ökade räntekostnaderna och bidrar till ett förbättrat resultat jämfört med motsvarande period 2007. Akademiska Hus hyresgäster är till övervägande del statliga myndigheter och hyrestiderna är långa. Risken för betalningsbortfall under hyrestiden är därför ytterst begränsad. Vi har därför inte nu funnit anledning att ytterligare öka riskpåslaget i fastighetsvärderingarna efter den uppjustering som skedde redan i bokslutet för 2007.

- Akademiska Hus har hittills i år träffat avtal om fastighetsförsäljningar som uppgår till ca 1,5 miljarder kronor. Den största försäljningen avser del av Tre Vapen 2 i Stockholm med planerat tillträde 1 september. Försäljningarna har därför endast i mindre omfattning påverkat resultatet för rapportperioden.

- Den omfattande byggprojektverksamheten fortsätter. Totalt pågår idag byggprojekt för 3,9 miljarder kronor. De största pågående projekten är nybyggnad av Pedagogikum i Uppsala om 540 Mkr samt nybyggnad för Karolinska Institutet Science Park i Solna uppgående till cirka 400 Mkr.

Kvartalsrapporten i sammandrag:

• Hyresintäkterna uppgick till 2 387 Mkr (2 285). Vakansgraden uppgick till 2,9 procent (3,5). I värde utgör vakanserna 1,4 procent (2,3).

• Driftöverskottet uppgick för perioden till 1 544 Mkr (1 417).

• Resultatet före skatt för perioden uppgick till 2 043 Mkr (1 217).

• Resultatförbättringen är huvudsakligen hänförlig till värdeförändringar i fastigheter som uppgår till 839 Mkr (52). Förändringen är en följd av längre hyreskontrakt, förbättrade driftöverskott och minskade vakanser.

• Finansnettot uppgick till –322 Mkr (–241) och förklaras av Riksbankens höjningar av reporäntan samt högre kreditspreadar på grund av kreditoron.

• Investeringar i om- och nybyggnader har under första kvartalet uppgått till 534 Mkr samtidigt som försäljningar av fastigheter skett till ett värde av 166 Mkr. Merparten av fastighetsbeståndet i Härnösand har sålts under perioden.

Kvartalsrapporten i sin helhet finns att ladda ner och läsa på www.akademiskahus.se

För mer information:
Thomas Norell, vd Akademiska Hus
E-post: thomas.norell@akademiskahus.se

Med cirka 3,2 miljoner kvm uthyrningsbar yta, 4,8 miljarder i hyresintäkter och 46,3 miljarder i fastighetstillgångar 2008 är Akademiska Hus Sveriges andra största fastighetsbolag. Med årliga investeringar i ny- och ombyggnationer om cirka två miljarder är Akademiska Hus också landets största byggherre. Akademiska Hus är ledande på lokaler för högre utbildning och forskning och har fastigheter på 32 orter över hela landet, fördelat på sex regionbolag. Koncernkontoret ligger i Göteborg. Bolaget bildades 1993 då marknaden för statens fastigheter reformerades.

Akademiska Hus är ett av Sveriges största fastighetsbolag. Vi utvecklar och förvaltar lokaler för högskolor och universitet och skapar förutsättningar för världsledande utbildning och forskning. Genom att även erbjuda labb och kontor för företag blir våra campus mer innovativa och hållbara platser, som främjar samverkan, kunskapsutveckling och kreativitet. Idag har vi ett fastighetsvärde på 115 miljarder och en årsomsättning på 7,7 miljarder, och för att möta efterfrågan på kunskapsmiljöer har vi en projektportfölj på 13,3 miljarder som omfattar både om-, till- och nybyggnation. Läs mer om oss på akademiskahus.se