Barn som behandlas för cancer och deras familjer ska få en oförglömlig dag

Barn som behandlas för cancer och deras familjer ska få en oförglömlig dag

Den 21 augusti genomförs Minutdagen - en dag då barn som behandlas för cancer och deras familjer ska få uppleva många olika aktiviteter på Bromma Flygplats. Minutdagen är ett samarbete mellan AjaBajaCancer och privata initiativtagare som vill ge cancersjuka barn ett tillfälle att för en stund glömma sin sjukdom tillsammans med sin familj. Dagen genomförs med många olika företag och privatpersoner som bidrar på olika sätt för att göra dagen möjlig.

- Minutdagen kom till för att jag ville göra någonting här och nu. Jag vill skapa minnen och hjälpa dem som behöver det allra mest, säger arrangören och initiativtagaren Johan Lagerqvist som är pilot till yrket.

Det var när Malin Mohlkert tillsammans med sin son Theodor som behandlas för leukemi, fick besöka Johans arbetsplats på Bromma Flygplats och flyga helikopter, som Johan och Malin fick idén om att skapa ett tillfälle där fler familjer som lever med barncancer skulle få uppleva samma sak.

- Vi fick en idé om att flera familjer som kämpar mot cancer behöver ett andrum, en paus och en stund som familj. Alla barn förtjänar att le, skratta och ha kul om så bara för en minut. Det är det vi ska uppnå med Minutdagen: en minut som familj och barn, berättar Johan Lagerqvist.

- Vi känner många andra barn med familjer som kämpar i det tysta mot cancer. Att få möjlighet genom AjaBajaCancers nätverk att bjuda in familjerna och få känna sig speciella om ens för en dag, är så viktigt, säger Malin Mohlkert som arbetar för AjaBajaCancer.

På Minutdagen kommer familjerna att få möjlighet att flyga helikopter eller flygplan. Familjerna kommer att bli bjudna på mat och dryck under dagen medan de tittar på fordon, hälsar på polisen och brandmän, ambulanshelikopter eller besöker några av alla de samarbetspartners som kommer finnas på plats denna dag. De familjer som reser från andra delar av landet för att kunna närvara erbjuds även en hotellövernattning. Alla som arbetar med evenemanget kommer att få bära kläder med Minutdagens logga, vilket företaget Molind Smart Branding har tagit fram och hjälper till med.

- Det är en självklart att vi på Molind ställer upp när vi fick förfrågan. Min tvillingbror fick cancer för några år sedan och jag vet hur det drabbar alla i den sjuka personens närhet. Att ett barn drabbas... det borde inte få hända. Vi hjälper gärna till och låter barn få vara barn under en hel dag, säger Björn Pucci på Molind Smart Branding.

Redan nu i juni kommer företaget Bobcat att auktionera ut en specialdesignad minilastare för att samla in pengar inför Minutdagen till AjaBajaCancer. Bobcat tar hjälp av förskolebarn som får rita teckningar som därefter kommer att tryckas upp på minilastaren i färgerna gult och svart tillsammans med Minutdagens logga.

- Vi på Bobcat tycker att Minutdagen är ett fantastiskt och fint projekt. Samtliga i vår organisation vill gärna vara med och bidra till att barnen skall känna glädje och få en dag utöver det vanliga. Man blir väldigt berörd av historierna bakom och jag personligen tillsammans med vår personal vill vara med och stötta med det vi kan, säger Marcus Andersson på Bobcat.

Följande företag medverkar på Minutdagen för att ge familjerna en oförglömlig dag och en stund för att fokusera på annat än cancer.