Peter Hägg och Katties Brunberg på AjaBaja Golfen hosted på Linus Ullmark 2023

AjaBajaCancer i nytt samarbete för att skala upp AjaBaja Golfen till nya platser under 2024

AjaBajaCancer har sedan 2018 underlättat vardagen för familjer som lever med barncancer. Kännedomen om AjaBajaCancer hos drabbade familjer har ökat och stödet som organisationen ger har utvecklats, idag stöttar vi praktiskt, socialt och psykologiskt men vi ger också kämpande familjer ljusglimtar i en tuff vardag.

Sedan starten har en årlig golftävling på Sparren GK utanför Stockholm varit en viktig intäktskälla för organisationen. 2023 blev året då tävlingen även arrangerades i Puttom Örnsköldsvik GK tack vare ICA Kvantum Örnsköldsvik och Ishockeyprofilen Linus Ullmark. Första året för tävlingen i Örnsköldsvik genererade 274 400kr – Jag vet inte var man drar gränsen för succé eller inte, men det gick över förväntan, säger Linus Ullmark som är ambassadör för AjaBajaCancer.

Nu inleds ett samarbete med Svenska Golfevent och NeH för att göra golfen tillgänglig i hela landet med målet om 20 nya tävlingar redan 2024. Nu pågår ett arbete med att välja ut golfklubbar och lokala sponsorer för denna uppskalning.

Sedan 2018 har AjaBajaCancer arbetat för att underlätta vardagen för alla som drabbats av barncancer. Att underlätta vardagen betyder att skapa trygghet under skrämmande och osäkra förhållanden.

• Första året stöttade vi 6 familjer, men under 2023 så kunde vi hjälpa 544 familjer. Vårt mål är att kunna hjälpa alla. Men då måste vi växa och vi är så glada att kunna skala upp AjaBaja Golfen tillsammans med Svenska Golfevent och NeH, säger Ellinor Stattin, grundare av AjaBajaCancer.

Om AjaBajaCancer

AjaBajaCancer är en välgörenhetsorganisation som bildades 2018 av Ellinor Stattin och Tove Malm när deras barn drabbats av cancer. AjaBajaCancer underlättar vardagen för alla som drabbats av barncancer. Genom våra tjänster, erfarenheter, forum och samarbetspartners skapar vi erbjudande där alla som drabbats kan få hjälp och ett personligt stöd – enkelt. Det kan vara allt från att gå till affären och handla mat eller att få psykologiskt stöd när den olustiga känslan plötsligt infinner sig.

Om Svenska Golfevent

Svenska golfevent driver en landsomfattande verksamhet där de hjälper företag, golfklubbar och organisationer att göra golftävlingar och golfrelaterade event. Företaget har lång samlad erfarenhet av golfvärlden, de hanterar alla delar från tävlingsgolf på tournivå till upplevelser för vardagsgolfaren. Företaget har stor erfarenhet från att driva golfklubb till att göra event. Två av medarbetarna har PGA status.

Om NeH

NeH har sedan 1964 dvs i 60 år varit ett ledande företag inom profilering och exponering. NeH har förutom samarbete med många svenska företag med starka varumärken ett stort engagemang i idrottsrörelsen, det är genom NeHs samarbete med Svenska Golfförbundet AjaBajaCancer får möjlighet att annonser via Golfförbundets kanaler direkt till golfaren.

Arbetsgrupp:

AjaBajaCancer