Gå direkt till innehåll
AjaBajaCancers nya styrelse vill underlätta vardagen för ännu flera familjer med barn som drabbats av cancer.

Blogginlägg -

Vid föreningens årsmöte i februari valdes en ny styrelse som under året kommer utveckla verksamheten för att kunna erbjuda fler familjer olika hjälpmedel som underlättar deras barncancervardag. Vid föreningens extra årsmöte den 9 juni gjordes ett tillfyllnadsval av en ny styrelseledamot. I maj beviljades föreningen ett 90-konto som är en del i föreningens utveckling för att kunna stödja flera familjer på olika sätt.

Styrelsen har utökats från tre till fyra personer för att öka kompetensen och erfarenheten. Förutom Ellinor Stattin som grundade föreningen 2018 tillsammans med Tove Malm när deras barn behandlades för cancer består styrelsen av Katties Malm Brunberg, Hugo Albrektson och Andreas Janliden.

Katties Malm Brunberg har arbetat i försäkringsbranschen i mer än 35 år. Hon har haft ledande befattningar inom pension och sparande både B2B och B2C. Hon har också arbetat med kommunikation och CSR. Katties har arbetat ideellt med föreningen sedan 2018. Hon har bl.a. startat föreningens välgörenhetsgolf AjaBaja Golfen 2019 och har inlett många viktiga samarbeten med olika partners.

- Att få vara med och bidra i utvecklingen av AjaBajaCancer är en stor förmån som jag är otroligt stolt över. Att få vara med och skapa förutsättningar och möjligheter för att underlätta vardagen för barn som drabbats av cancer och deras familjer känns helt fantastiskt. Med mina erfarenheter och mina kontakter hoppas jag kunna tillföra mervärden som gör att föreningen kan växa och därigenom få möjlighet att stötta ännu fler barn och familjer som verkligen behöver det.

Hugo Albrektson har arbetat inom marknad och kommunikation de senaste 7 åren. Under sin tid har han haft strategiska kommunikationspositioner på några av världens mest prisbelönta kommunikationsbyråer och välkända varumärken. Hans yttersta spets ligger inom strategisk planning och hur man arbetar kreativt för att skapa långsiktigt värde i organisationen.

- Att få sitta med i ledning- och arbetsgruppen på AjaBajaCancer är en fantastisk utmaning och en otroligt belönande uppgift. Att få bidra med sin kompetens och erfarenhet åt något som verkligen kan göra enskild skillnad för familjer som går igenom det värsta en kan uppleva är ett privilegium. Tillsammans med mina kollegor i styrelsen, och med organisationens värdestyrda inriktning, så är jag övertygad om att vi kommer kunna växa radikalt inom de nästkommande åren, till förmån för att kunna underlätta ännu fler vardagar och stötta individer som verkligen behöver vår hjälp, säger Hugo Albrektson

Andreas Janliden blev invald i styrelsen efter föreningens extra årsmöte. Andreas har egen erfarenhet av barncancer då hans son Alfred drabbades av leukemi i december 2019. Detta besked omkullkastade livet för hela familjen. Jobbet som Key Account Manager för Poolia Koncernen, där han förhandlar om avtal och villkor, fick pausas i början av Alfreds behandling.

- Jag visste omgående när Alfred blev sjuk att jag ville vara med och göra skillnad då jag alltid på ett eller annat sätt försökt att hjälpa framförallt barn i svårigheter. Därför vill jag engagera mig i AjaBajaCancer där jag kan lägga fokus på att underlätta för familjer likt min egen med att skapa lyckliga minnen, en avlastning i matkontot, eller en träff med en förebild. Det som är så fantastiskt är att man som företag kan bestämma vart man vill att pengarna ska spenderas som man skänker till AjaBajaCancer, säger Andreas Janliden.

Läs mer om föreningens arbete på ajabajacancer.se