Techbolaget Airmee levererar tester för självprovtagning av Covid-19

Sedan början av april har Airmee på uppdrag av Dynamic Code levererat provtagningskit för covid-19 till medarbetare inom vård och omsorg i Stockholms-regionen. Logistikflödet leds av Dynamic Code som har avtal med Region Stockholm om samarbete vid testning av vårdpersonal.

Utöver Dynamic Code som hanterar logistikflödet via sin kommunikations- och logistikplattform och Airmee som sköter hemleveranserna, ingår flera andra aktörer i samarbetet såsom vårdgivare (Capio), laboratorium (SYNLAB Medilab) och remissystem sköts av InfoSolutions via LabPortalen.

Airmees tekniska plattform och logistiktjänster ansvarar för alla leveranser och returer av provtagningskit till och från vårdpersonalens bostäder. Vårdpersonalen får leverans av provtagningskit hem till dörren via Airmee och utför sedan provtagningen på sig själva i sin bostad. När testet är taget hämtar Airmee upp provet och transporterar det till aktuellt laboratorium.

“Vi är glada över att kunna bidra i den här typen av situation. Vår tekniska plattform är skapad för att just optimera ganska komplexa flöden som detta projekt innebär med både leveranser och returer i flera olika tidsslottar, vilket gör att den funkar lika bra för leverans och retur och provtagningskit som för e-handel.”, säger Julian Lee, VD på Airmee.

Airmee har sedan tidigare, som många andra bolag, tagit åtgärder för sin verksamhet i enlighet med rekommendationer som utfärdats av Folkhälsomyndigheten. I projektet utför även buden uppdragen med handskar och handsprit.

Airmee är ett tillväxtbolag inom logistik som optimerar logistikflottor i realtid med ny egenutvecklad teknologi och maskinlärning baserad på flera års forskning på KTH. Teknologin möjliggör snabba och flexibla sista-milen leveranser och ett högre utnyttjande av fordonskapacitet vilket reducerar antalet fordon och utsläpp i städer. Airmee grundades 2016 och levererar idag för hundratals e-handlare i Sverige. https://airmee.com/