Premiär för nya Åhléns City Malmö – det tredje Cityvaruhuset

Imorgon den 24 november kl 10.00 är det premiär för Åhlénskoncernens tredje Cityvaruhus – nya, totalombyggda Åhléns City Malmö. Redan glasfasaden skvallrar om att någonting har hänt. Och väl inne blir nog ingen besviken – en total uppfräschning. Utökad butiksyta ger plats för ett spännande sortiment, höjt tak, genomtänkt belysning och stora fönster ger en helt ny exponeringsmöjlighet och bidrar till inspiration och nya idéer. Varuhuset erbjuder ett utökat sortiment inom samtliga Åhléns affärsområden – Mode, Media, Hem och Skönhet – och en mängd nyheter. Hem bjuder på premiär för MUJI och Ordning&Reda, på skönhetssidan märks ett 170 kvadratmeter stort Doftrum och 20 kosmetikmärken samt inom Mode kan vi välja bland ytterligare ett 50-tal märken för kvinnor, män och barn. Åhléns City Malmö är ett helt nytt varuhus i tre plan. På det nedre planet återfinns ett stort utbud av böcker, musik, film och allt för barn, på gatuplanet dofter, kosmetik, mode för tjejer i alla åldrar och accessoarer och på det övre planet mode för män samt heminredning inklusive MUJI och Ordning&Reda. – Ombyggnaden är total och det är ett helt nytt varuhus vi erbjuder alla våra kunder i Malmö. Det känns verkligen jättekul att få öppna dörrarna och låta kunderna botanisera bland alla nyheter och låta ljuset och rymden inspirera till nya shoppingupplevelser, säger Kalle Sjödin, Varuhuschef för Åhléns City Malmö. – Vår förmåga att överraska våra kunder genom att ständigt kunna erbjuda ett utökat sortiment i attraktiva och moderna miljöer är anledningen till Åhléns framgångsrika expansion de senaste åren. Och efter succéerna för Cityvaruhusen i Göteborg och Stockholm har vi förstås extra höga förväntningar på Åhléns City Malmö som har premiär idag, säger Åhléns VD Bjarne Mumm. För ytterligare information, kontakta: Bjarne Mumm, VD och koncernchef, tel 08-402 80 50 / 070-342 92 99 Kalle Sjödin, Varuhuschef Åhléns City Malmö, tel 040-24 13 01 Monica Hultgren, Pressinformation, tel 08-402 81 04 / 070-556 45 83 Om Åhléns Åhléns är det ledande detaljhandelsföretaget i Sverige med inriktning på snabbrörliga specialvaror. Verksamheten är koncentrerad till fyra affärsområden – Mode, Skönhet, Hem och Media. Åhléns AB driver idag 78 varuhus, 23 hembutiker, varav 20 i Norge samt butikskedjan Kicks med 85 butiker och Lagerhaus med 14 butiker. Den totala omsättningen för Åhléns AB 2004 var ca 4,6 miljarder kronor exklusive moms. Bjarne Mumm är VD för Åhléns AB, som ingår i Axel Johnson Gruppen. www.ahlens.com

Familjeföretaget Åhléns grundades 1899 i Insjön och är idag ett av Sveriges starkaste varumärken, med 49 varuhus i Sverige och e-handel via åhlens.se. Åhléns är den naturliga mötesplatsen, som ger kunden mervärde och inspirerar till nya upptäckter och möten samt erbjuder en engagerande mix av kvalitetsvarumärken inom kläder, inredning, barnartiklar och skönhet. Åhléns omsätter ca 5 miljarder och varje år tar våra ca 3 000 skickliga medarbetare emot 60 miljoner besökare. Åhléns Outlet och Designtorget är dotterbolag. Ayad Al-Saffar är huvudägare och vd för Åhléns. www.ahlens.se