Åhléns tillsammans med kunder skänker 1000 produkter till Stadsmissionens skyddade boenden för utsatta kvinnor och barn

På åhlens.se var 1000 produkter märkta med en röd husikon med ett hjärta i. När kunden valde att köpa någon av produkterna skänkte Åhléns en likadan produkt till Stadsmissionens skyddade boenden för kvinnor och deras barn. Alla produkter har valts ut i samråd med Stadsmissionens personal.

• -Vi är väldigt glada att våra e-handelskunder ville hjälpa oss att göra skillnad på riktigt, genom att handla från det utvalda sortimentet. Tillsammans kommer vi nu kunna göra Stadsmissionens boenden för utsatta kvinnor och deras barn mer trivsamma, säger Lina Söderqvist, Marknadschef på Åhléns.

Inför kampanjen inreddes ett skyddat boende tillsammans med inredaren och samtalsterapeuten Lo Bjurulf. Produkterna som har använts är en kombination av Åhléns eget sortiment och second hand inköpt från Stadsmissionens verksamhet. Nu, efter kampanjens slut, inreder Åhléns i samarbete med Stadsmissionen fler boenden för kvinnor och barn i utsatthet med de skänkta produkterna.

• -Det har varit mycket värdefullt att kunna hjälpa kvinnor i utsatthet ännu mer. Åhléns med kunder har möjliggjort en mer hemtrevlig och läkande miljö och kvinnorna känner att det finns människor runtomkring som bryr sig och som vill hjälpa. Det är vi oerhört tacksamma för. Stämningen på boendena har stigit bland kvinnorna och de anställda säger att det har blivit ett stort lyft, säger Karin Timm Östlund, Kommunikatör Sveriges Stadsmissioner.

Åhléns har arbetat tillsammansmed Sveriges Stadsmissioner sedan 2000 och kampanjen är en del av ett större samarbete med olika typer av projekt. Läs mer på www.åhlens.se. Varje år söker sig många kvinnor i Sverige, som ofta blivit utsatta från våld och hot från sin partner, till Stadsmissionens skyddade boenden. I Stadsmissionens boenden för kvinnor kan de bo och leva i trygghet, och få hjälp att gå vidare i livet.

Lovisa Boëthius, Projektledare PR Åhléns, tel: 070-198 94 85, mail: lovisa.boethius@ahlens.se

Familjeföretaget Åhléns grundades 1899 i Insjön och är idag ett av Sveriges starkare varumärken med drygt 70 varuhus i Sverige. Vi är varuhuset som noga väljer ut produkter och lösningar för livets alla dagar, på ett enkelt, inspirerande och tillgängligt sätt för våra kunder. Åhléns omsätter 4,9 miljarder och 3 000 skickliga medarbetare möter 80 miljoner kunder varje år. Åhléns är en del av detaljhandelskoncernen Axel Johnson AB.   www.ahlens.se

Familjeföretaget Åhléns grundades 1899 i Insjön och är idag ett av Sveriges starkaste varumärken, med 49 varuhus i Sverige och e-handel via åhlens.se. Åhléns är den naturliga mötesplatsen, som ger kunden mervärde och inspirerar till nya upptäckter och möten samt erbjuder en engagerande mix av kvalitetsvarumärken inom kläder, inredning, barnartiklar och skönhet. Åhléns omsätter ca 5 miljarder och varje år tar våra ca 3 000 skickliga medarbetare emot 60 miljoner besökare. Åhléns Outlet och Designtorget är dotterbolag. Ayad Al-Saffar är huvudägare och vd för Åhléns. www.ahlens.se