Åhléns satsar på design – samarbetar med Acne och lanserar vinnare i designtävling

Åhléns har inlett ett unikt samarbete med Acne JR som har designat fyra mjukdjur för Åhléns räkning. Samtidigt börjar Åhléns producera sallads- och serveringsbesticket Ihop som vann Åhléns årliga tävling för Sveriges designhögskolor. Tillsammans med Acne JR och Lukas & Co lanseras de specialframtagna mjukdjuren Hunden, Katten, Nallen och Kaninen. Mjukdjuren har magneter i tassar och nos vilket gör att de kan hålla varandra i handen eller klappa händerna. Planen är att kollektionen av mjukdjur ska utökas ytterligare. Åhléns designtävling 2006, i samarbete med Sveriges designhögskolor, hade temat ”Den här kan jag inte vara utan”. Vinnaren bland de sammanlagt 100 tävlingsbidragen är sallads- och serveringsbesticket Ihop som formgivits av Johan Bergström och Peter Pinzke, före detta studenter vid Malmö Högskola. Besticken produceras nu av Åhléns. – Design ökar i betydelse i takt med att samhället blir alltmer individualiserat. Att skapa samarbeten över gränserna ger nytänkande och unika produkter till kunderna samtidigt som det bidrar med nya perspektiv i varuhusen. Vi tycker det är mycket positivt att kunna kombinera produkter från Åhléns egna designers med resultatet från unika samarbeten som Acne JR och vinnarna i vår designtävling, säger Bjarne Mumm, Koncernchef och VD Åhléns AB. Mjukdjuren Hunden, Katten, Nallen och Kaninen är CE-testade och tvättbara. Acne JR står för designen och Lukas & Co för tillverkningen. Sallads- och serveringsbesticken Ihop kan hakas i varandra när de inte används och finns i svart eller grön plast alternativt i rostfritt stål. Juryns motivering om vinnaren löd: ”Produkten är en fulländad kombination av design och funktion. Den är snygg och lätt att hitta även i den rörigaste av lådor. Den här kan vi inte vara utan!” Pressbilder och ytterligare information om produkterna finns att hämta på: www.ahlens.com/press Login: sverigepress Lösenord: ahlens Välj under snabbsökning orden: ”Ihop” respektive ”Acne”. För ytterligare information, kontakta: Anna Stensland, Designchef Åhléns Hem, tel: 08-402 8117 / 070-292 3922 Monica Hultgren, Pressinformation Åhléns, telefon 08-402 8104 / 070-556 4583 Suzanne Richter, Designer Toys, LUKAS & CO, telefon 08-662 60 50 / 0708-88 01 07 Om Åhlénsgruppen Åhléns är det ledande detaljhandelsföretaget i Sverige med inriktning på snabbrörliga specialvaror. Verksamheten är koncentrerad till fyra affärsområden – Mode, Skönhet, Hem och Media. Åhlénsgruppen driver idag 79 varuhus, 21 hembutiker, varav 18 i Norge samt butikskedjan Kicks med 100 butiker och Lagerhaus med 20 butiker. Den totala omsättningen för Åhlénsgruppen 2005 var ca 5,0 miljarder kronor exklusive moms. Bjarne Mumm är Koncernchef och VD för Åhléns AB, som ingår i Axel Johnson AB. www.ahlens.com Om Axel Johnson AB Axel Johnson AB är ett familjeföretag i fjärde och femte generationen som bygger, omvandlar och utvecklar verksamheter inom handel och handelsrelaterade tjänster på den europeiska marknaden med tyngdpunkt i Norden. Koncernbolagen består idag av Axel Johnson International, Åhlénsgruppen, Servera och Novax samt delägda börsnoterade Axfood och Mekonomen. Totalt omsätter de hel- och delägda bolagen i Axel Johnson AB drygt 43 miljarder kronor och har omkring 14 000 anställda (2005 exklusive Mekonomen). Axel Johnson AB ingår som en av tre fristående koncerner i Axel Johnson Gruppen tillsammans med AxFast och amerikanska Axel Johnson Inc. Därutöver ingår ägarintressen i Nordstjernan och brittiska Spirent. Axel Johnson Gruppen ägs av Antonia Ax:son Johnson med familj. www.axeljohnson.se

Familjeföretaget Åhléns grundades 1899 i Insjön och är idag ett av Sveriges starkaste varumärken, med 49 varuhus i Sverige och e-handel via åhlens.se. Åhléns är den naturliga mötesplatsen, som ger kunden mervärde och inspirerar till nya upptäckter och möten samt erbjuder en engagerande mix av kvalitetsvarumärken inom kläder, inredning, barnartiklar och skönhet. Åhléns omsätter ca 5 miljarder och varje år tar våra ca 3 000 skickliga medarbetare emot 60 miljoner besökare. Åhléns Outlet och Designtorget är dotterbolag. Ayad Al-Saffar är huvudägare och vd för Åhléns. www.ahlens.se