Åhléns Hållbarhetsrapport 2023-2024

Åhléns Hållbarhetsrapport 2023/2024

Åhléns hållbarhetsarbete handlar i grunden om att vi ska vara ett ansvarstagande och lönsamt företag som bidrar till en positiv samhällsveckling och som utvecklas tillsammans med våra kunder och partners.

Åhléns har ett brutet räkenskapsår och hållbarhetsrapporten omfattar perioden 1 maj 2023 till 30 april 2024. Innehållet fokuserar på resultaten av företagets etablerade systematiska hållbarhetsarbete och bygger vidare på vår väsentlighetsanalys och fortsatt definierade fokusområden: ”Mångfald och inkludering”, ”Klimatförändringar och påverkan” samt ”Samarbete och innovation”.

Perioden har varit intensivt och vi har startat ett förändringsarbete samt definierat och arbetat fram företagets nya vision och mål för framtiden, inkluderat vårt långsiktiga hållbarhetsarbete. Förändringsarbetet innebär bland annat en större satsning på egna varumärken, större fokus på kundupplevelsen i varuhusen samt effektivisering av distribution och arbetssätt på huvudkontoret.

- Tillsammans med medarbetare och samarbetspartners ser jag med stor tillförsikt fram emot att arbeta vidare med den cirkulära ekonomi och affärsmodell som vi har idag, säger Ayad Al-Saffar, ägare och vd Åhléns.

Monica Hultgren Andersson, Kommunikatör, tel. 070-556 4583 / mail: mhu@ahlens.se

Familjeföretaget Åhléns grundades 1899 i Insjön och är idag ett av Sveriges starkaste varumärken, med 48 varuhus i Sverige och e-handel via åhlens.se. Åhléns är den naturliga mötesplatsen, som ger kunden mervärde och inspirerar till nya upptäckter och möten samt erbjuder en engagerande mix av kvalitetsvarumärken inom kläder, inredning, barnartiklar och skönhet. Åhléns omsätter ca 5 miljarder och varje år tar våra ca 3 000 skickliga medarbetare emot 60 miljoner besökare. Åhléns Outlet och Designtorget är dotterbolag. Ayad Al-Saffar är huvudägare och vd för Åhléns. www.ahlens.se

Familjeföretaget Åhléns grundades 1899 i Insjön och är idag ett av Sveriges starkaste varumärken, med 49 varuhus i Sverige och e-handel via åhlens.se. Åhléns är den naturliga mötesplatsen, som ger kunden mervärde och inspirerar till nya upptäckter och möten samt erbjuder en engagerande mix av kvalitetsvarumärken inom kläder, inredning, barnartiklar och skönhet. Åhléns omsätter ca 5 miljarder och varje år tar våra ca 3 000 skickliga medarbetare emot 60 miljoner besökare. Åhléns Outlet och Designtorget är dotterbolag. Ayad Al-Saffar är huvudägare och vd för Åhléns. www.ahlens.se