Åhléns fortsätter expansionen – Åhléns Sickla blir det 77:e varuhuset

Imorgon den 22 september öppnar Åhléns i nya Sickla Galleria strax utanför Stockholm City. Åhléns Sickla blir det 77:e varuhuset! Öppningen sker i samband med invigningen av nybyggda Sickla Galleria i Sickla Köpcentrum strax utanför Stockholm City. Det nya varuhuset inrymmer Åhléns samtliga affärsområden – Mode, Skönhet, Hem och Media – fördelade på 2000 kvadratmeter i två plan. På skönhetssidan återfinns en mängd välkända varumärken, bland annat Lancôme, Biotherm, Clinique och Dior. – Det är jättekul att kunna öppna det nya, snygga Åhlénsvaruhuset i nybyggda, fräscha Sickla Galleria. Och att därmed kunna erbjuda lustfylld shopping inom mode, skönhet, heminredning och media till alla Sicklabor, i deras egna kvarter, säger Jonas Lindhe, varuhuschef för Åhléns Sickla. – Åhléns positiva utveckling fortsätter med fokus på expansion och förnyelse. Den nya stadsdelen Sickla med omnejd växer ständigt och Sickla Köpkvarter har stor potential. Vi har självklart höga förväntningar på vårt nya varuhus, säger Åhléns VD Bjarne Mumm. För ytterligare information, kontakta: Bjarne Mumm, VD, tel 08-402 80 50 / 070-342 92 99 Jonas Lindhe, varuhuschef Åhléns Sickla, tel 08-452 43 01 Monica Hultgren, Pressinformation, tel 08-402 81 04 / 070-556 45 83 Om Åhléns Åhléns är det ledande detaljhandelsföretaget i Sverige med inriktning på snabbrörliga specialvaror. Verksamheten är koncentrerad till fyra affärsområden – Mode, Skönhet, Hem och Media. Åhléns AB driver idag 77 varuhus, 22 hembutiker, varav 19 i Norge samt butikskedjan Kicks med 79 butiker och Lagerhaus med 10 butiker. Den totala omsättningen för Åhléns AB 2004 var ca 4,6 miljarder kronor exklusive moms. Bjarne Mumm är VD för Åhléns AB, som ingår i Axel Johnson Gruppen. www.ahlens.com

Familjeföretaget Åhléns grundades 1899 i Insjön och är idag ett av Sveriges starkaste varumärken, med 49 varuhus i Sverige och e-handel via åhlens.se. Åhléns är den naturliga mötesplatsen, som ger kunden mervärde och inspirerar till nya upptäckter och möten samt erbjuder en engagerande mix av kvalitetsvarumärken inom kläder, inredning, barnartiklar och skönhet. Åhléns omsätter ca 5 miljarder och varje år tar våra ca 3 000 skickliga medarbetare emot 60 miljoner besökare. Åhléns Outlet och Designtorget är dotterbolag. Ayad Al-Saffar är huvudägare och vd för Åhléns. www.ahlens.se