Gå direkt till innehåll
Signe Åkerblom är produktägare för Agrosfär, ett verktyg för att automatiskt kunna beräkna klimatavtryck på produkt- och gårdsnivå.

“Det vi utvecklar har hög påverkansgrad på samhället”

Vi på Agronod utvecklar en plattform som på lantbrukarnas villkor möjliggör storskalig datadelning. Det är en utvecklingsresa som förutsätter ett starkt team. Möt Signe Åkerblom, produktägare i vårt team.

Vad är det som lockar dig med Agronod?

– Det vi utvecklar har hög påverkansgrad på samhället i stort och kan göra verklig skillnad. Vikten av ett livskraftigt jordbruk går inte att underskatta, det handlar om både människors och vår planets överlevnad. Dessutom trivs jag i en startup-miljö. Agronod är något av en unik startup med starka medlemsägda lantbruksföretag och organisationer i ryggen.

På vilket sätt gör Agronod skillnad?

– Det är skillnad på data, kunskap och insikter. Enskild data i sig är inte värdefull. Det är när man kan dra insikter från samlad och strukturerad data som det går att göra skillnad på riktigt. Därför är den nationella plattformen för delning av lantbruksdata som vi bygger så viktig. Ju mer vi kan harmonisera, samla och strukturera data på ett ställe, desto större blir möjligheterna för innovation och utveckling.

Vilken bakgrund har du?

– Jag är ingenjör från KTH där jag gick en tvärvetenskaplig utbildning med inriktning på energi- och miljö. Att se hållbarhet ur flera olika aspekter, miljö, samhälle, bygg och energi, var väldigt givande. Efter studierna har jag arbetat ett antal år som managementkonsult. Det har gett mig god förståelse för hur man bygger och utvecklar både produkter, affärer och verksamheter. Den här samlade bredden tror jag kommer väl till pass hos Agronod. I ett mindre bolag, som vi är idag, behöver man ta i där det behövs. Och har man en bredd är det möjligt att springa lite snabbare.

Du är produktägare för Agrosfär, vad är det?

– Det är ett verktyg för att automatiskt kunna beräkna klimatavtryck på produkt- och gårdsnivå, till exempel mjölk eller nötkött. Och det är ett konkret exempel för att påvisa möjligheterna med vår dataplattform.
– I botten finns en beräkningsmodell som vi utvecklat tillsammans RISE. Som produktägare ansvarar jag för att Agrosfär når uppsatta mål och bidrar till att svenska lantbrukare på ett enkelt sätt kan nå ut med sitt klimatarbete genom värdekedjan.

I början av sommaren presenterades Agrosfär i en första pilotversion under Borgeby Fältdagar och Brunnby Lantbrukardagar. Hur var mottagandet?

– Mycket bra! Intresset var väldigt stort och frågorna många under våra seminarium. Det finns en genuin nyfikenhet för det vi gör och en vilja från lantbrukshåll att bidra med kunskap, i många fall även som referensgård. Vi har kommit en bra bit på vägen. Nu ser vi fram emot att tillsammans med våra referensgårdar utveckla verktyget ytterligare.

Vad innebär det att vara referensgård?

– Att du tycker till om det vi gör och på så sätt formar verktyget Agrosfär. Vi är experter på produktutveckling, inte lantbruk. Därför är expertis på gårdsnivå helt avgörande för att vi ska kunna utveckla ett verktyg som ger verklig nytta för en lantbrukare.

Om man är intresserad av att delta som referensgård?

– Då hör man av sig till mig på signe@agronod.com.

Lovisa Madås

Presskontakt Kommunikationsansvarig 070-266 29 69

Om Agronod

Vi är noden för datadelning och nya digitala lösningar som stärker det svenska lantbrukets värdekedja. Vår utveckling har stöd från Europeiska jordbruksfonden för landsbygdsutveckling.

Agronod

Franzéngatan 1B