Nyhetsbrev från Agronod: "En känsla av stolthet"

Nyhetsbrev från Agronod: "En känsla av stolthet"

Hej

Jag heter Daniel Jonsson och är sedan årsskiftet strategi- och ekonomichef på Agronod. Fyra månader in i rollen kan jag konstatera att det är en spännande och viktig utvecklingsresa för svenskt lantbruk och svensk livsmedelsnäring som jag är en del av.

Tillsammans med våra ägarbolag arbetar vi för att frigöra kraften som finns i lantbrukets data. Idag är dessa data ofta isolerad i egna entiteter och det finns få integrationer mellan system, vilket gör det svårt för lantbrukare att få en överblick. Med vår plattform ger vi lantbrukarna kontroll och möjlighet att dela sin data på ett enkelt och säkert sätt. Samtidigt ska vi möjliggöra nya lösningar och innovationer baserade på samlad och strukturerad data. (Läs gärna om vårt pågående grisprojekt nedan).

Det är här kraften finns: att samla, strukturera och möjliggöra enkel och säker delning av data – som leder till ett starkare svenskt lantbruk och svensk livsmedelsproduktion.

Vi har även stark stöttning från statligt håll genom landsbygdsprogrammet. Ett förtroende som både ger en känsla av stolthet och samtidigt förpliktigar. Stödet ger oss en möjlighet att skapa långsiktigt hållbara och stabila lösningar som rätt hanterat bidrar till ökad lönsamhet och hållbarhet på gårdsnivå.

I den resan är affärsmodeller en central del. Under våren har jag haft förmånen att leda ett arbete med fokus på att förstå hur vi skapar affärsmodeller som både stimulerar branschaktörer och lantbrukare att dela sin data. Har du förslag eller tankar som bidrar till det här arbetet? Hör gärna av dig.

Väl mött på sommarens fältmässor!
Daniel Jonsson, strategi- och ekonomichef Agronod

....

“Vi behöver en branschstandard”

Klimatberäkningsverktyget Agrosfär väcker stort intresse. Nu finns verktyget i två versioner som är speciellt anpassade för svenska banker och livsmedelsproducenter.
Läs pressmeddelandet | Se demo

Samtal om lantbrukets klimatdata

“Alla vill ha sin egen beräkningsmodell, med det går inte – vi behöver få en standard så att vi får relevanta siffror att utgå ifrån”. Det menade lantbrukaren Kristian Johansson vid vårt senaste webbinarium, denna gång på temat klimatdata.
Se webbinariet här

Datadelning och svensk grisproduktion

Vi har initierat ett branschgemensamt projekt för att utforska hur ökad datadelning kan stärka svensk grisproduktion. Lisa Brandrup-Wognsen leder arbetet och berättar mer i en artikel.
“Störst nytta för lantbrukarna”

Att mäta kolinlagring och biologisk mångfald

Tillsammans med RISE och SLU undersöker vi möjligheterna att mäta kolinlagring och biologisk mångfald i större skala. “Lantbruket har både ett ansvar och ett anpassningsarbete att göra”. Det säger Vera Söderberg som leder förstudien.
Läs intervjun här

…och här kan du se projektets första seminariet

Frågeställningarna om mätning av kolinlagring och biologisk mångfald diskuterades i projektgruppens första seminarium.
Se webbinariet här

Agronod hos Lantbruksnytt

Vår vd Emilia Liljeström gästade nyligen Lantbruksnytt för att berätta om vår utveckling.
Se inslaget här

Vi ses väl i sommar?

Du hittar oss på Borgeby fältdagar, Brunnby lantbrukardagar och Landsbygdens sommarmöte. Om du vill att vi ska delta i en scenaktivitet eller boka ett möte, kontakta vår koordinator Lovisa Madås.