Uppföljning - EM® som metod för kolinlagring

Uppföljning - EM® som metod för kolinlagring

Sedan ett år tillbaka prövas EM® (Effektiva Mikroorganismer ) som en av metoderna i pilotprojektet för kolinlagring i svenska jordbruksmarker. Projektet drivs av Svensk Kolinlagring och pågår under en tvåårsperiod. EM® aktiverar mikrolivet i jorden och stimulerar de naturliga processerna i ekosystemet som bidrar till en större mullhalt och binder kol.

– 41 gårdar över hela Sverige deltar i projektet och väljer själva sina metoder. På Öråkers Gård strax utanför Stockholm prövas EM® tillsammans med gårdsgödsel i flerårig vallodling vilket jämförs med traditionell handelsgödsel.

I veckan genomförde Svensk Kolinlagring den årliga kontrollmätningen på Öråkers Gård. Bland annat testades jordprover på plats med spektrometer samt skickades till laboratorium för att vi i framtiden ska kunna verifiera och certifiera den kolinlagring som sker. Målet är att lantbrukare ska kunna ta egna jordprover och på så sätt öka mätbarheten samt sänka kostnaderna. Genom kontinuerlig förfining av metoder och indata till beräkningssystemen hoppas man kunna bekräfta den reella klimatnyttan vilket kommer innebära nya affärsmöjligheter för jordbruket.

För Agriton Sverige är det viktigt att visa vad EM® kan tillföra jordbruket i en större skala. Med sina regenerativa egenskaper ökar EM® mikrolivet i jorden, bygger mullhalt och en bördig jord som kan ta emot och hålla vatten bättre. Då kolinlagringsmetoderna mäts och utvärderas både före och efter projektet är det mycket intressant att EM® får vara en del av detta viktiga miljöarbete, säger Ebba Horn, VD Agriton Sverige.

Svensk Kolinlagring, jordbruket som kolsänka, är en plattform som samlar forskare, jordbrukare, företag i livsmedelsbranschen och andra viktiga aktörer runt målet att designa ett system som möjliggör att binda in koldioxid från atmosfären och lagra den i svensk jordbruksmark. Ett avgörande verktyg för att kunna nå ett klimatneutralt jordbruk innan 2050.