Johanna Karlén, Trädgårdskonsult

Vår i trädgården – det spirar och surrar – Ut och njut!

Johanna’s 8 tips för att öka den biologiska mångfalden i trädgården.

Ta vara på de goda förutsättningar som finns i din trädgård, uteplats eller kolonilott genom att göra den till en vildare och klimatsmart oas. Här kommer 8 enkla tips på hur du kan öka den biologiska mångfalden i din närhet och på så vis göra en insats för miljön. Samtidigt får du en härligare och mer levande trädgård att njuta i.

1. Rensa varsamt och låt nerklippta växtrester ligga kvar i rabatter och runt buskar. Du kan klippa ner det till mindre delar och mylla ner det en bit i jorden om du tycker det ser prydligare ut. Kratta bort löv från gräsmattan och lägg även dem i rabatterna. Växtresterna är så kallas organiskt material som blir mat till maskarna.

2. Gödsla med organisk näring och stärk växterna med goda bakterier. EM Premiumgödsel i kombination med Snäckskalskalk och Edasil lermineraler ger dina växter optimala förutsättningar att växa och utvecklas.

3. Ta vara på ditt matavfall med bokashitekniken där matresterna fermenteras med EM bakterier och snabbt bryts ner och ger mat åt jordens organismer. Din jord får en boost av liv och kan leverera massor av bra näring till dina växter.

4. Använd inga bekämpningsmedel, det tar död på både pollinerare och nyttodjur som du istället vill gynna för att skapa balans. Microferm, goda bakterier, hjälper dina växter att hålla sig friska och starka, vilket gör att de inte blir lika mottagliga för sjukdomar.

5. Plantera växter som ger pollinerare mat under hela säsongen. Några favoriter är kryddor av alla det slag, låt dem gå upp i blom, jätteverbena, scilla och andra lökblommor, nävor alla olika slag, höstanemon, rudbeckior och solrosor, blåbärstry, lungört, rosenplister, nepeta. Det finns mängder att välja på, se till att det alltid finns något som blommar, från tidig vår till sen höst.

7. ”Plantera ett träd så har du inte levt förgäves” heter det, högaktuellt ordspråk. Träd ger tusentals djur och insekter mat, skydd och boplats. För oss människor är träden tex. till stor nytta som luftrenare, koldioxid- och regnvattenupptagare, för skugga och som värmereglerare.

8. Vatten åt djuren. Insekter och fåglar behöver vatten precis som vi. Placera ut några vattenbad i trädgården, gärna med lite småstenar i. Har du möjligheterna så är en damm en magnet för massor av små djur som gynnar din trädgård.