Stacky’s lanserar köttbulle med råvara från Bjärefågel

Stacky’s utökar sitt produktsortiment med en smakrik köttbulle gjord på färs av Stacky’s och kyckling från välrenommerade Bjärefågel. Resultatet är en fantastiskt god produkt som breddar kundbasen för båda bolagen. Ett plus ett blir faktiskt mer än två!

Att så kallade 50/50-produkter har kommit för att stanna är tydligt. Vi ser det dagligen i de +60 kommuner som lagt till Stacky’s på sitt avtal – det lagas mycket bolognese, biffar och annat med allt mellan nöt, fågel och vilt - tillsammans med Stacky’s färs.

Men väldigt få av de större köken har möjlighet att rulla köttbullar i tusental. Så, drivet av förfrågningar från befintliga kunder började vi i slutet av förra året att ta fram en ny produkt.

Stacky’s har under en tid fört en nära dialog med Bjärefågel och fick i slutet av förra året tillgång till råvara för att köra upp en liten testbatch. Produkten smyglanserades på FFCR under våren 2024 och fick strålande recensioner av mässbesökarna.

”Vi vet att vi har en mycket bra råvara och har under lång tid byggt upp ett starkt varumärke. Att vi nu väljer att ingå i ett samarbete där Stacky’s använder vår råvara bygger på en samsyn om att leverera produkter med hög kvalité, utan tillsatser och med smaken i första rummet” säger Per-Olof Ingemarsson, VD på Bjärefågel.

Köttbullen som lanserades i mitten av april finns i dagsläget hos grossister (Meal Makers, Martin&Servera, Menigo) samt i utvalda butiker, däribland ett 30-tal ICA-butiker.

”Vår vision har alltid varit att driva normaliseringen av växtbaserad mat utan att göra den märkvärdig. Lanseringen av Stacky’s köttbullar är ännu ett exempel på detta. Här tar vi det bästa från båda världar och kombinerar till en riktigt smart produkt med fantastisk smak och låg klimatpåverkan.” säger Mårten Göthberg på Stacky’s.

Stacky’s drivs framåt av tanken om att göra vårt matsystem smartare. Sedan starten 2020 har Stacky’s arbetat med att förse världen med smartare och mer smakrika alternativ till det som traditionella livsmedelsproducenter skyfflar ut på den svenska måltidsmarknaden. Stacky’s syn på maten vi alla stoppar i oss är att den först och främst måste vara god, den skall produceras på så hela, välmående och närproducerade råvaror som möjligt, samt innehålla så få tillsatser som möjligt. Smartare mat behöver inte vara komplicerad, grönmålad eller hårt kategoriserad. Det är långt viktigare att den smakar gott och främjar både en välmående människa och planet.

För mer information https://stackys.com Stacky's är ett varumärke under AgentVegan Sverige AB.

Om Bjärefågel

Familjeföretaget Bjärefågel i Torekow AB grundades 1986 och existerar i sin nuvarande form sedan år 2000. Produkten kallas Bjärekyckling. Från första början har fokus legat på att skapa en tillsatsfri kyckling som föds upp på ett hållbart sätt. Bjärekyckling är också Sveriges enda klimatcertifierade kyckling. Kycklingarna äter ett helt vegetabiliskt majsbaserat GMO-fritt foder som till större delen är närodlat. Fåglarna är långsamt växande och har gott om plats att röra sig på. Bjärefågel är medlem i Svenskt Sigill och Svensk Fågel och följer deras kontroll- och omsorgsprogram. Läs mer på www.bjarefagel.se.