Utbildning för alla 2015 – vi riskerar att missa målet

Tiden för att vi ska lyckas uppnå målet om utbildning för alla år 2015 håller på att rinna ut. Det är därför vi som är djupt engagerade i frågan om flickors och pojkars rätt till utbildning, skriver till dig i egenskap av Sveriges biståndsminister. Vid den stora utbildningskonferensen i Dakar år 2000 kom alla närvarande regeringar överens om en serie målsättningar i syfte att ge alla barn och vuxna tillgång till god allmän utbildning till 2015. Dessa löften har bekräftats vid ett flertal internationella sammankomster inklusive FN- och G8-möten. Vi är anslutna till ett nätverk, The Global Campaign for Education (GCE 2007), och arbetar för att världens regeringar ska göra sitt yttersta för att nå millenniemålen. Vi vill i detta brev särskilt fästa din uppmärksamhet på konferensen ”Keeping our Promises on Education” som äger rum i Bryssel den 2 maj. Det är EU:s kommissionär för utveckling och humanitärt bistånd, Louis Michel, som står för inbjudan. Vi är övertygade om att konferensen är ett unikt tillfälle för de rika länderna att undanröja de hinder som återstår för att vi ska kunna uppnå målet utbildning för alla 2015. Det är vår förhoppning att Sverige kan inta en avgörande roll och åstadkomma ett genombrott för alla barn och vuxna som fortfarande förvägras rätten till utbildning. Det är därför viktigt med representation på hög nivå från Sveriges sida under denna EU-konferens. Det finns 77 miljoner barn i världen som inte går i skolan (UNESCO, Global Monitoring Report 2007), varav 39 miljoner i konfliktdrabbade länder, och var femte vuxen kan inte läsa och skriva. Mer än 90 länder tar ut avgifter för grundläggande skolundervisning, och uppskattningsvis 18 miljoner lärare behöver utbildas. Utmaningarna är stora. Om vi ska kunna nå målet måste varenda flicka och pojke ha rätt att börja i skolan senast under 2009. Så ser situationen ut, trots att utbildning är en grundläggande mänsklig rättighet och ett nödvändigt redskap för att övervinna fattigdom, HIV och skapa utveckling såväl för länder som för den enskilda individen. Lyckligtvis går det åt rätt håll. Med en kombination av förnuftiga politiska beslut och ökade satsningar har ytterligare 37 miljoner barn börjat i skolan och klyftan mellan flickor och pojkar har börjat minska. Men utan stöd från de rika länderna kommer utvecklingen att avstanna och barn i de kommande årskullarna lämnas utanför. För att uppnå målet utbildning för alla bedömer vårt nätverk i världen, Global Campaign for Education, att de länder som kommer till EU-konferensen den 2 maj bör vara beredda att: - granska hur långt man kommit på vägen till målet och förbinda sig att senast 2009 bidra med sin andel av de uppskattningsvis 15 miljarder dollar som krävs varje år för att ge alla barn och vuxna rätt till fullständig grundläggande utbildning 2015, - fördubbla stödet till grundläggande utbildning till utgången av 2007, - omedelbart betala de 750 miljoner dollar som utlovats till Fast Track Initiative, - förbinda sig att upprätthålla ett förutsägbart stöd så att alla länder kan avskaffa skolavgifter och utbilda, anställa och behålla de lärare som behövs. Vi räknar med att Sverige, med sitt goda anseende vad gäller utbildningsbistånd, tar initiativet på EU-konferensen den 2 maj för att tillsammans med andra rika länder förändra livet för miljoner barn och vuxna. ”Utbildning för alla” - nätverket i Sverige: Eva-Lis Preisz, förbundsordförande Lärarförbundet Charlotte Petri Gornitzka, generalsekreterare Rädda Barnen Christina Robertsson-Pearce, generalsekreterare Föreningen Svalorna Gabi Björsson, kanslichef Afrikagrupperna Maud Andersson, biståndssekreterare PMU InterLife Inger Björk, generalsekreterare Forum Syd Om Global Campaign for Education The Global Campaign for Education (GCE), en allians av icke-statliga biståndsorganisationer och lärarförbund i över 100 länder, verkar för allas rätt till kostnadsfri utbildning av hög standard. GCE är medlem i FNs initiativ för flickors utbildning, kampanjen för att utrota fattigdomen fattigdom ”Global Call to Action Against Poverty” och den UNAIDS-ledda ”Global Coalition on Women and Aids”