Uranbrytning i Namibia och fotbolls-VM i Sydafrika i Södra Afrika nr 1/2010

I Namibia finns stora fyndigheter av uran och gruvindustrin vill inget annat än expandera när den internationella efterfrågan på uran ökar.
Priset är mycket allvarliga konsekvenser för miljön och hälsoproblem för dem som arbetar i gruvorna.
Läs Johannes Berndalens reportage i Magasinet Södra Afrika nr 1/2010.

Södra Afrika nr 1/2010 är det näst sista numret av magasinet, som efter juninumret lägger ner på grund av ekonomiska skäl.

Ur innehållet:

Sydafrika satsar på ökad säkerhet under VM

Turister har inget frukta under sitt besök i Sydafrika menar myndigheterna i landet. Det kommer att krylla av polis och väktare i de större städerna i juni.

Månggifte och brudpris
Vi tittar närmare på två företeelser som väcker uppmärksamhet utanför Afrika.

Nollywood
Den nigerianska filmindustrin Nollywood producerar fler filmer per år än Hollywood. Men den vill växa ännu mer.

Internetbankerna framgång i Afrika
Mobiltelefonen kan användas som både informationscentral och bank. Det kan ge bönder bättre pris för sina skördar och pengar kan lätt flyttas mellan människor.

Myter om albinism sätter liv i fara
Under senare år har det från Tanzania kommit alltfler rapporter om mord på personer med albinism. Den vita huden påstås ha magiska krafter och används av mindre nogräknade traditionella läkare för hokuspokus-behandlingar.

Krönika: ”Civilsamhället är ondskefullt”
Den sydafrikanske skribenten och människorättsaktivisten Andile Mngxitama om afrikanska enskilda organisationers roll.

Magasinet Södra Afrika kostar 39 kronor. Recensionsexemplar kan beställas via mail: post@afrikagrupperna.se.

För mer information, kontakta Afrikagruppernas pressekreterare Åsa Eriksson:
08-4427060 eller 0735-939 139,  asa.eriksson@afrikagrupperna.se

Magasinet Södra Afrika ges ut av Afrikagrupperna, en partipolitiskt och religiöst obunden solidaritetsorganisation som arbetar för en rättvis världsordning i solidaritet med människor i Afrika som tvingas leva i fattigdom och förtryck.

Afrikagrupperna ● Tegelviksgatan 40 ● 116 41 Stockholm ● Tel 08-442 70 60