Sydafrikanska vinproducenter skärper sig efter Rapportinslag

Efter att SVT Rapport den 27 april i år rapporterat om de eländiga förhållandena på en vingård i Sydafrika har vinproducenten Robertson Winery lovat att alla deras 35 underleverantörer måste binda upp sig till den etiska uppförandekoden WIETA.

I Rapportinslaget skildrades de sydafrikanska lantarbetarna Botha Damons, Marian Isaacs och Damon och Rose Philips på vingården La Colliers i Västra Kappprovinsen. Det framgick tydligt att de levde under dåliga levnadsförhållanden i en miserabel boendemiljö. De vittnade även om låga löner och bristande arbetsrätt.

Vingården La Colliers är bland annat underleverantör åt den sydafrikanska vinproducenten Robertson Winery, som efter reportaget blev uppringda av representanter för det svenska Systembolaget. Svenskarna krävde förbättringar och Robertson Winery, som själva blev certifierade medlemmar av den sydafrikanska etiska uppförandekoden WIETA (Wine Industrial Ethical Trade Association), lovade då att man skulle kräva samma sak av sina underleverantörer.

- WIETA är en mycket progressiv uppförandekod, som ibland kräver mer vad det gäller boende än vad lagen säger. För oss är det ett gott tecken att vingårdarna binder upp sig till WIETA, säger Wendy Pekeur, generalsekreterare för den fackliga organisationen Sikhula Sonke som bland annat organiserar lantarbetare på flera vingårdar.

Wendy Pekeur kan även berätta att ytterligare en stor sydafrikansk vinproducent, KWV har reagerat på det svenska nyhetsinslaget. Även de kommer nu att kräva av sina underleverantörer att de går med i WIETA.

Enligt Wendy Pekeur ville först Robertson Winery bryta banden med vingården La Colliers efter inslaget, men Sikhula Sonke sa nej med motiveringen att det istället var ett bra tillfälle att kräva förbättringar.

- Om WIETA:s uppförandekod genomförs kommer boende och levnadssituationen att förbättras. WIETA kräver att vingårdarna följer lagen, som till exempel att inte använda barnarbete, säger Wendy Pekeur.

Både Robertson Winery och KWV säljer vin på Systembolaget, men Wendy Pekeur vill inte uppmana till bojkott, utan hoppas istället att de svenska konsumenterna uppmärksammar Systembolaget på vikten av att snarast möjligast ta fram en egen etisk uppförandekod. Hon vill även understryka att det kostar pengar för producenterna att genomföra de förbättringar som WIETA kräver, som boende, högre löner och bättre sociala förmåner. Kostnader som konsumenterna skulle kunna bidra till.

Inslaget i Rapport sändes efter ett tips från Afrikagrupperna, som samarbetar med Sikhula Sonke i Sydafrika. För mer information, kontakta Afrikagruppernas pressekreterare, Erik Halkjaer: 08-4427068 eller 0735-939139, erik.halkjaer@afrikagrupperna.se