Sydafrikansk ekonom på Sverige-besök kritiserar EU:s nya handelsavtal med Afrika

Dot Keet, sydafrikansk ekonom och aktivist, besöker Stockholm och Göteborg 22-26 oktober. Hon föreläser om konsekvenserna av de nya handelsavtal som EU just nu förhandlar om med länder i Afrika.
Dot Keet varnar bland annat för att EU:s subventionerade jordbruksvaror kan komma att slå ut afrikanska marknader.

- EPA-avtalen kommer att medföra ett ökat inflöde av billiga jordbruksvaror från Europa till de afrikanska marknaderna. Det kommer leda till att en del afrikanska småproducenter slås ut helt, medan andra får kämpa för att överleva, säger hon.

Förhandlingarna om handelsavtal mellan EU och länder i Afrika, EPA-avtalen, är
inne i ett kritiskt skede. Några länder i södra Afrika har nyligen skrivit under ett tillfälligt avtal om varuhandel med EU. Parallellt pågår också förhandlingar kring bland annat tjänstehandel och investeringar. Investeringsreglerna skulle exempelvis förhindra att de afrikanska länderna reglerar utländska företags uppköp av deras naturresurser.

Redan idag är utländska företags och staters köp av bland annat jordbruksmark i Afrika ett stort problem för tillgången till mat där, menar Dot Keet.

- Stora jordbruksområden tas över, och avkastningen exporteras direkt tillbaka till rika länder, medan människor i södra Afrika svälter, säger hon.

En annan konsekvens av förhandlingarna om EPA-avtalen är att existerande regionala grupperingar av afrikanska länder splittras, säger Dot Keet. På lång sikt leder det till att den regionala integreringen i Afrika, som är mycket betydelsefull för säkerhet och hållbar utveckling, försvåras, menar hon.

Dot Keet föreläser på ABF-huset i Stockholm den 22/9 kl18-20 och i Göteborg på Frölunda Kulturhus, den 25/9 kl 19.

Hon kommer att diskutera EPA-avtalen, samt vilka alternativ som finns för Afrika i ljuset av matkrisen och den ekonomiska krisen.

För mer information, kontakta Afrikagruppernas kampanjansvariga, Marja Wolpher:

08-442 70 67 eller 0739-852593, marja.wolpher@afrikagrupperna.se

För pressbilder och mer information: www.afrikagrupperna.se

Afrikagrupperna ● Tegelviksgatan 40 ● 116 41 Stockholm ● Tel 08-442 70 60