Stjärnspäckad cd till förmån för södra Afrika

Miss Li, Jens Lekman och The Tough Alliance medverkar gratis på en samlingsskiva för att stöda ett bra syfte, tillsammans med femton andra band och artister från Sverige och Sydafrika.
- Det är en ära att få vara med, säger Tobias Isaksson i Irene, som klarat den hårda sållningen bland alla artister som tackat ja till att medverka.

- Självklart skall vi vara med på skivan, det känns jättekul ,säger The Tough Alliance.

Afrikagrupperna och Färnebo folkhögskolas Göteborgsfilial ger för andra året i rad ut en skiva till förmån för Södra Afrikainsamlingen. I år har producenterna lyckats med en stjärnspäckad blandning av små och stora band, i år från Sverige och Sydafrika.

Nämnas kan från Sverige The Tough Alliance som spelar spelar melodisk elektronisk pop, och en Göteborgsstolthet Jens Lekman med sin melankoliska pop. Från Sydafrika medverkar bland andra 340ml, ursprungligen från Mocambique, men bor i dag i Johannesburg och är en del av den växande alternativa musikscenen i Sydafrika med dubrockjazzhiphop electricfunk, och Zoro, ett etablerat namn inom reggaekretsar i Sydafrika som spelat in sitt album med JuJu Records, som är Timbuktus skivbolag. Sitt album Gugs news beskriver Zoro som en mix mellan roots reggae, dancehall och "South African township vibe".

Hela priset på 60 kr går till Södra Afrikainsamlingen.

För mer information eller recensionsex, kontakta Afrikagruppernas pressekreterare:

Viktoria Olausson, 0735-939139, 08-442 70 67
viktoria.olausson@afrikagrupperna.se

För pressbilder och mer info:
Afrikafakta : Material : Film och musik : Afrika är inte ett land

Afrikagrupperna ● Tegelviksgatan 40 ● 116 41 Stockholm ● Tel 08-442 70 60