Namibia under press på internationella EPA-dagen

Idag är internationella EPA-dagen som markerar 7-årsdagen för förhandlingarna om ekonomiska partnerskapsavtal, EPA-avtal, mellan EU och länder i Afrika, Västindien och Stillahavsområdet. Sedan 2004 har organisationer i EU och AVS-länderna utnämnt denna dag till "Stoppa EPA-dagen", i protest mot EU:s förhandlingstaktik.Afrikagrupperna har samlat in tusentals namnunderskrifter på våra krav till svenska EU-parlamentariker. Nu är det slutspurt i kampanjen innan vi reser till Bryssel för att överlämna underskrifterna.

Just nu är Namibia ett av länderna under hårdast press. Förhandlingarna kommer att fortsätta i slutet av september. Om landet inte skriver under får EU i stort sett fri tillgång till Namibias marknad, medan Namibia inte får samma rätt till EU:s marknad. Skriver de under hotas livsmedelssäkerheten. Idag kan Namibia begränsa import av grödor under skördetid för att garantera de egna bönderna en marknad, detta vill EU sätta stopp för.

Afrikagrupperna kräver att
- EU låter de afrikanska länderna själva få avgöra i vilken takt de kan öppna sina marknader för europeiska varor och ger dem möjlighet att skydda känsliga delar av sina marknader.

- EU tar bort kraven på handel med tjänster, regler för investeringar, konkurrens, offentlig upphandling och patent ska förhandlas inom EU.

- EU tar bort sina jordburkssubventioner innan man kräver att de afrikanska länderna öppnar sina marknader.

Skriv under kraven här

Plan för resan
2 okt Avresa från Malmö. Träff med aktivister i Danmark och i Tyskland
3 okt Vidare till Nederländerna, övernattning.
4 okt Ankomst Bryssel. Träff och aktiviteter med aktivister i Bryssel.
5 okt Möte och överlämning av våra krav i EU-parlamentet.
6 okt Avresa och ankomst till Malmö

För mer information, kontakta
Viktoria Olausson, pressekreterare Afrikagrupperna 0735-939 139 viktoria.olausson@afrikagrupperna.se

Afrikagrupperna ● Tegelviksgatan 40 ● 116 41 Stockholm ● Tel 08-442 70 60