Global fax- och e-postaktion kräver att EU slutar pressa Syd i förhandlingar om handel

I dag genomför Afrikagrupperna tillsammans med över 80 organisationer i 30 länder runtom i Europa, Afrika och Stillahavsområdet en fax- och e-postaktion mot Europeiska beslutsfattare. Organisationerna kräver att EU ändrar sin linje i förhandlingarna om nya handelsavtal med länder i bland annat Afrika.

Den 27 september markerar 7-årsdagen för förhandlingarna om ekonomiska partnerskapsavtal, EPA-avtal, mellan EU och länder i Afrika, Västindien och Stillahavsområdet. Sedan 2004 har organisationer i EU och AVS-länderna utnämnt denna dag till "Stoppa EPA-dagen", i protest mot EU:s förhandlingstaktik.
- EU hävdar att EPA-avtalen ska gynna utvecklingen och integrationen i afrikanska länder. Men EU's förhandlingstaktik innebär istället att existerande regionala grupperingar i Afrika splittras, säger Marja Wolpher, kampanjansvarig på Afrikagrupperna.

I mejl och fax till europeiska beslutsfattare anklagar organisationerna EU-kommissionen för att försöka pressa AVS-länderna att göra eftergifter som går långt bortom WTO's krav. De vädjar till europeiska beslutsfattare att tillåta AVS-länderna att själva avgöra i vilken takt och på vilket sätt deras marknader ska avregleras. De kräver också att EU ska respektera att många länder inte vill förhandla om omtvistade frågor som avtal om handel med tjänster, investeringsavtal och patentfrågor. Investeringsreglerna skulle exempelvis förhindra att AVS-länderna reglerar utländska företags uppköp av deras naturresurser.

- EU har vid upprepade tillfällen hävdat att man inte har några offensiva intressen i EPA-avtalen. Samtidigt driver EU på för att få igenom investeringsavtal och avtal om tjänster som de afrikanska länderna om och om igen sagt att de inte vill förhandla om. EU måste börja lyssna på sina partner i AVS-länderna, säger Marja Wolpher.

Trots påtryckningarna från EU har i dagsläget bara en av 6 regioner förhandlat klart om handelsavtalet, medan andra länder pressades att skriva på ett interimsavtal under hotet att de inte längre skulle få tillträde till EU's marknader. Flera länder, däribland Namibia, har bett om mer tid, och att EU ska respektera att de inte vill förhandla om alla delar i avtalet.

För mer information, kontakta Afrikagruppernas kampanjansvariga, Marja Wolpher:
08-442 70 67 eller 0739-852593, marja.wolpher@afrikagrupperna.se

För information om aktiviteter på Stop EPA-dagen runt om i Europa och hela brevet som skickats till beslutsfattare i Europa se www.epawatch.eu

För pressbilder och mer information: www.afrikagrupperna.se

Afrikagrupperna ● Tegelviksgatan 40 ● 116 41 Stockholm ● Tel 08-442 70 60